Hoe kan een groot aantal parachutisten in de lucht samen een figuur vormen?

Hoe kunnen ze naar elkaar toekomen voor de parachutes opengaan? ze kunnen zich toch nergens tegen afzetten?

8 jaar geleden
in: Sport

Het beste antwoord

Een vrije-valler kan zich tegen de snel langsstromende lucht afzetten, enigszins zoals een zwemmende vis zich tegen het langsstromende water kan afzetten.

Omdat je snel door de lucht beweegt, kun je met de houding van je armen en benen, en de kromming van je rug (en ook je handen en voeten in beperkte mate) je valrichting beïnvloeden, met name in de stabiele ligging waarin je lichaam de meeste langsstromende lucht ‘beroert’: met je buik naar de aarde gericht en met je armen en benen uitgespreid. Zodoende kun je dus naar elkaar toe bewegen.
Een ervaren vrije-valler kan ook stabiel vallen met de voeten naar beneden, en met het hoofd naar beneden (en zelfs in een houding alsof je achterover geleund in een stoel zit). Vooral met verticale houdingen kun je de valsnelheid flink opvoeren, en zo kun je dus ook hoogteverschillen wegwerken.

Als je in een snelrijdende auto je arm door het geopende raam naar buiten in de luchtstroom steekt, dan kun je zelf ook voelen dat een verandering in de stand van je hand je hele arm omhoog of omlaag kan doen bewegen. Vooral als je je hand als een soort vleugeltje ongeveer horizontaal houdt, en dan een beetje de stand verandert.
Met zulke krachten op de hele lichaam kun je dus al vallend nog best vlot in horizontale richting naar elkaar toe bewegen. (Ook daarom is de helm een zinvol attribuut.) Ook kun je zo de stand van het lichaam veranderen.

Je kunt het een beetje vergelijken met hoe een weggegooid stukje papier soms onverwachts naast de prullenbak belandt. Het verschil in de precieze vorm van stukjes opgefrommeld papier maakt het verschil in het gedrag tijdens het vallen.

“They were in free fall for a minute and a half using their legs as rudders to steer themselves into a flower shape.”
Oftewel: ze waren gedurende anderhalve minuut in vrije val waarbij ze hun benen als roer gebruikten om (als formatie bij elkaar te komen en) een bloem uit te beelden.
http://www.abc15.com/news/local-news/water-cooler/female-skydivers-set-new-freefall-record-in-arizona

Belangrijk is daarna in elk geval dat je eerst weer een aantal seconden horizontaal van elkaar weg beweegt voordat de parachutes geopend worden.
8 jaar geleden
flyingcrow
8 jaar geleden
Bedankt voor alle antwoorden

Andere antwoorden (1)

Ervaren parachutisten kunnen hun valsnelheid beïnvloeden door de "stand" van hun lichaam. Hierdoor (en een beetje sturen) kunnen ze bij elkaar komen.
jc54
8 jaar geleden
Bordensteker
8 jaar geleden
Uitgangspunt van vraagsteller is dat ze zich nergens tegen kunnen afzetten om naar elkaar toe te bewegen.
Daarvan uitgaande is tussen haakjes opmerken dat ze een beetje sturen m.i. een onbevredigend antwoord.