Hoe kan ik statische electriciteit vermijden als ik spring op mijn trampoline?

De haren van mijn kinderen komen omhoog en als ze elkaar of een voorwerp aanraken nà het springen komen er vonken.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Sport
11.4K

Antwoorden (5)

Allemaal door de wasverzachter.

Toegevoegd na 33 seconden:
grapje, moet kunnen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het hele ding eens goed aan aarde hangen.
Waarschijnlijk staat ie op rubberen doppen oid.
Je zou een metalen pen in de grond kunnen slaan en hieraan een draad verbinden met aan het andere eind een klem die je weer aan de trampoline verbindt.
( probeer het anders eens uit met een setje startkabels)
Op deze wijze zal de statische spanning naar aarde vloeien.
Ik bedenk me opeens of het niet met de kleding die de kinderen aan hebben te maken heeft... als ze in zo'n nylon jasje aan het springen zijn tja....
succes ermee !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens haralp:
Statisch betekend dat er een lading aanwezig is die
zich niet verplaatst. Een stroom is een lading die zich wel verplaatst.

Een lading kan worden opgebouwd door wrijving
waarbij het gewrevene geisoleerd is en geen lading kan
afstaan - veel statisch geladen stoffen is geen goede stroomgeleiders.

zoals plastiek en glas

Van der Graff machine: zie link

jij kunt erg droog zijn en daarom sneller statische lading opbouwen - dit kan een onderdeel zijn van je lichamelijke gesteldheid - ik ken het verschijnsel en het is heel vervelend als niet verstorend.

draag een polsbandje en ontlaad je regelmatig aan metalen delen - omslachtig maar effectief.
Het polsbandje maakt een verbinding met je lichaam
waartussen een grote weerstand zit - de ontlading verloopt dan geleidelijker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat komt waarschijnlijk door de kleding. Synthetische kleding op een kunststof trampoline veroorzaakt dat.

Je kunt dat voorkomen door katoenen sokken te laten dragen of op blote voeten te laten springen. Zoveel mogelijk katoenen kleding.

Wasverzachter wil ook wel helpen tegen staticiteit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aan de tips van Loenie zou ik nog toe willen voegen dat je ook antistatische spray hebt, waarmee je het oppervlak van de trampoline licht elektriciteit geleidend kunt maken. Daarmee ben je snel van je probleem af. Het is echter wel een groot oppervlak dat je moet inspuiten en ik weet niet of de spray blijft zitten in de regen.