Wat kan je thuis doen om je conditie te trainen?

Ben altijd fanatiek hardloper geweest tot ik een behoorlijke knieblessure kreeg. Nu een paar jaar er uit geweest, wel af en toe een poging gedaan tot maar steeds speelt de knie weer op. Nu, in overleg met de fysio, voor de laatste keer een poging gedaan en na 4x2 minuten lopen loop ik vandaag weer mank. Kortom, hardlopen zit er voor mij niet meer in evenals alle andere dingen die ik leuk vind (dansen, steps, touwtjespringen en de moderne aerobics varianten). Zwemmen is geen mogelijkheid omdat ik pas later op de avond kan en de zwembaden hier dan niet meer open zijn.

Het liefst zou ik iets doen wat ik kan doen wanneer ik tijd heb (zoals het hardlopen altijd was). Fietsen heb ik een bloedhekel aan, een hometrainer is dus ook geen optie (heb ik ook geen ruimte voor). Doe wel altijd al veel spierverstevigende oefeningen maar dat cardio gedeelte. Kan ik dat thuis ook oppakken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Sport
1.2K

Het beste antwoord

Heeft je fysio geen alternatieven voorgesteld? Wellicht de moeite om te vragen.

Je kunt misschien roeien, op een roeitrainer of bij een vereniging. Het voordeel van roeien bij een vereniging is dat je ook buiten kunt sporten.
De voordelen van roeien in het algemeen zijn dat je geen klappen op je knie hoeft te incasseren (zoals bij de landing van je voet bij het hardlopen); de roeibeweging is een gesloten beweging en vraagt daarom minder knie-stabiliteit en het is een totale cardio-work-out, je traint nl. ook je rug en armspieren.

Anders is skeeleren misschien een optie. Voordeel is dat je het buiten in je eigen tijd kunt doen en dat je ook hier niet te maken hebt met de landing van de voet (en daarmee de klap op je knie). Het nadeel is dat het wel veel stabiliteit van je gewrichten vraagt. De vraag is of je dat met je blessure aan kunt. Maar dat kun je aan de fysio vragen.

Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Een andere mogelijkheid is WII-Fit. Vergt niet zo'n grote inspanningen, je kan het doen wanneer het je past en belangrijk ... je bent in beweging.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wie dit mint! best een aardige oplossing..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dus +1
- Touwtje springen kun je zo belastend maken als je wilt, door bijv. je geblesseerde been alleen te gebruiken als steun om balans te houden en niet om te springen. En heel rustig springen.
- Je kunt in de tuin aan het werk gaan (mits je een tuin hebt natuurlijk)
- Stevig wandelen of traplopen (al kan dat misschien al te belastend zijn)
- Zwemmen is lastig zeg je, maar dat is wel heel ontlastend voor je gewrichten
- Steppen op zo'n stepapparaatje
- Dansen

En oefeningen die je al doet en waardoor je hartslag omhoog gaat werken al positief voor je conditie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Soms lijken dingen moeilijker dan ze in werkelijkheid zijn. Bewegen hoeft namelijk niet een uitgebreid sportprogramma te betekenen. Iedere keer automatisch de trap nemen in plaats de lift bijvoorbeeld. Dat is bewegen. Het gras met een handmaaier maaien trouwens ook, evenals het uitlaten van de hond in een stevig tempo. Wandelen tijdens de lunchpauze is nog zoiets. Een half uur per dag is al voldoende.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De half uur per dag kom ik met gemak aan toe door het naar mijn werk fietsen (en nee ik ga niet extra omrijden want ik heb echt een bloedhekel aan fietsen ook al doe ik alles op de fiets), echter voor iemand die altijd redelijk veel gesport heeft en ook houd van lichaamsbeweging, is dit niet bevredigend...
Ik zeg ga opdrukkenn ofzo.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is niet thuis maar zwemmen is goeie oplossing voor jou .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
crosstrainer, muurklimmen, mountain biken, bmxen, golf surfen, boxen, zwemmen, core training, krachttraining, trim parcour, touw klimmen, roeien, kanoen, vechtsporten en heel veel seks. Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
van de TV kun je dit programma be-kijken, meedoen en later bezien en meedoen uiteraard.
http://www.tvopjepc.nl/programma/178
succes! ik herken je probleem en ik zwem tweemaal per week, toch wel heel goed voor het lijf!!!