Vallen er doden bij de Dakar Rally?

Zie vraag.
Onder de coureurs zal het minimaal tot niet zijn, maar ik kan zo voorstellen dat niet elke Afrikaan (of Zuid-Amerikaan) op de hoogte is en als er dan zo'n 2 a 3 ton over een zandduin / weggetje komt zeilen, dat het wel eens tot dodelijke ongelukken kan leiden...

Uiteraard wegen de vrachtwagens wat meer en de motoren en buggies wat minder.
Bottomline is, vallen er doden bij deze Rally en dan voornamelijk onder de lokale bevolking?

9 jaar geleden
in: Sport
3.5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
weleens? waarschijnlijk zijn er onder de lokale bevolking nog tientallen Afrikaanse en/of Zuid-Amerikaanse doden gevallen waarvan de papieren niet helemaal zijn ingevuld.
Thecis
9 jaar geleden
Misschien is het je ontgaan, maar de eerste alinea had een ietwat sarcastische ondertoon...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Thecis, mij antwoord ook ::))
Thecis
9 jaar geleden
oh, ok... :D
Wat mijs in ieder geval niet opgevallen (fuut fuut fuut)

Het beste antwoord

De Dakar Rally en zijn voorgangers zijn beroemd en berucht vanwege de vele dodelijke ongevallen. Niet alleen deelnemers, maar ook toeschouwers, verslaggevers en toevallige passanten komen om.

Een kleine greep uit de ongelukken van een paar jaar tijd:

1986 - Organisator crasht met helikopter
1988 - drie toeschouwers, drie racers
2005 - Twee racers, 1 toeschouwster
2007 - één racer, twee toeschouwers
2009 - één racer
enz.
(bron: http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/dodelijke-ongelukken-tijdens-de-dakar-rally)

Ook dit jaar is er weer een coureur omgekomen.

De grote risico's van de race zijn de grote uitdaging waarom de rally zo spectaculair is en zoveel kijkers trekt.
http://vorige.nrc.nl/sport/article1757323.ece/48_doden_in_28_jaar__een_kijkcijferkanon_
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
48 doden in 2007, dat aantal is al flink opgelopen.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Klopt. Ik heb slechts wat voorbeelden van nieuwsberichten verzameld om aan te geven dat er (ook onder de coureurs) nogal wat meer doden vallen dan "minimaal tot niet", zoals de vragensteller stelt.
Thecis
9 jaar geleden
Ik had verwacht dat het met name bij de lokale bevolking zou zijn. Daarom ben ik blij met de opmerking van Oze dat er ook bij de coureurs wel degelijk ook doden vallen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nooit geweten (gedacht) dat er zoveel doden bij vallen.
Thecis
9 jaar geleden
Is inderdaad veel meer dan ik verwacht had ja.
Zeker de "koloniale instelling" van de organisatie, daar verbaas ik me over...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als geld en macht samen gaan in één persoon, verbaas ik mij nergens meer over.

Andere antwoorden (1)

Onder deelnemers zijn er sinds 2009 in Zuid-Amerika plaatsvindt, vijf doden gevallen onder de coureurs In totaal lieten 24 deelnemers sinds de eerste editie van de rally in 1979 het leven. De uithoudingsproef voor mens en machine eiste ook al vele slachtoffers bij volgers, toeschouwers en organisatoren. Dat brengt het dodental op 66.
http://nos.nl/artikel/2012052-dode-bij-dakar-rally.html
http://www.telegraaf.nl/telesport/autosport/23526644/__Dode_bij_Dakar_Rally__.html
Jaarlijks komen plaatselijke bewoners om tijdens de rally.
Een aantal jaar geleden werd er in Afrika een strip uitgegeven waarin Afrikanen in Frankrijk kinderen overhoop reden. Dat klinkt nogal cru, maar het verschilt niet wezenlijk van wat er jarenlang in Afrika gebeurde: westerse coureurs reden Afrikaanse kinderen dood.

http://www.deondernemer.nl/sport/622443/Het-dodelijke-gedrocht.html
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De Telegraaf kan niet altijd goed tellen, maar tussen één en honderd zal ze dat toch wel lukken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Yup... fijn die neokolonialistische instelling van de organisatoren...
Ook natuurgebieden, archeologische vindplaatsen en plekken die voor lokale bevolkingsgroepen heilig zijn worden niet ontzien.
Ik snap werkelijk niet waarom deze onzin ieder jaar gewoon wordt voortgezet...
In ieder geval een plus voor je antwoord.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ Bij veel personen leidt veel nieuw geld naar veel macht en uiteindelijk tot verstandsverbijstering of tot de overtuiging dat men oppermachtig is. Die overtuiging klopt, zijn zij ook oppermachtig.