Hoe heet de 'danssprong' waarbij je een soort van pirouette draait in de lucht? Voorbeeld: (http://www.youtube.com/watch?v=ec-uH0PcVzU) van

Ik wil graag oefenen op deze 'pirouette', maar ik weet niet of deze een bepaalde naam heeft

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Sport
1.8K

Het beste antwoord

In schaatsen noemen we dit een axel.

Toegevoegd na 8 minuten:
Ik heb het filmpje bekeken, maar daarin komt geen enkele volledige draai voor waarbij beide benen van de grond komen - in de lucht dus. Of ik heb even met mijn ogen geknipperd op het verkeerde moment....

In klassiek ballet kennen we de vergelijkbare tour en l'air, waarbij het gaat om een aantal pirouettes in de lucht vanuit stand ; een waar kunststukje waar je inderdaad nog een hele poos op zult moeten oefenen.

Toegevoegd na 12 minuten:
Ik heb het filmpje nog eens bekeken met je toevoeging van de tijd (2.10/2.11) maar wat je daar ziet is geen pirouette, maar gewoon een halve draai. Waarvoor ik vooralsnog geen specifieke naam weet te vinden.

Toegevoegd na 20 minuten:
Ik denk dat ik hem heb; was even googelen met mijn vastgeroeste Frans- en balletkennis : wat je in het filmpje zit is volgens mij een "grand jete tournant" .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

https://www.youtube.com/watch?v=QVN9als2atU

Tour en l'air (draai in de lucht).

Toegevoegd na 37 seconden:
Althans ik weet niet of je dat bedoelt geef eens aan welke tijd in het filmpje het gebeurt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ontzettend knap.
360 oftewel trheesixty