Ik moet steeds geeuwen als ik me inspan, hoe komt dit ?

Dit is echt vervelend, maar steeds als ik me hard inspan moet ik verschrikkelijk geeuwen. Het lijkt dan of ik geen interesse heb in de sport, maar het tegendeel is waar. Zou dit kunnen wijzen op zuurstoftekort of iets dergelijks ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Sport
5.3K
Ritsuka
9 jaar geleden
en je eet en slaapt genoeg?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wil ik ook graag weten. Ik heb het ook tijdens sporten, en erger me er flink aan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik slaap en eet voldoende ja...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik slaap en eet voldoende...

Het beste antwoord

Ik ken dit verschijnsel. Na afloop van een langere roeiwedstrijd (denk aan een klein half uur op maximaal vermogen inspannen) of van een flinke training heb ik ook vaak last van geeuwen.

De oorzaak is een lage bloedsuikerspiegel. Al die inspanning heeft je bloedsuikerspiegel flink verlaagd. Je lichaam doet zijn best om het niveau weer op peil te krijgen en verbrandt vet om energie te leveren, maar het duurt even voordat alles weer normaal is.

Die lage bloedsuikerspiegel treedt soms ook op als je een tijd niets hebt gegeten. Dan begin je ook te geeuwen, maar in zo’n geval staat het verschijnsel bekend als geeuwhonger.

Het geeuwen na een zware inspanning is in feite hetzelfde. Het wordt net als de het geeuwen bij geeuwhonger veroorzaakt door een lage bloedsuikerspiegel. Alleen komt die lage bloedsuikerspiegel nu niet van het niet eten, maar van het hoge energieverbruik.

De achterliggende oorzaak (hoog energieverbruik in plaats van honger) is dus anders, maar de directe oorzaak (lage bloedsuikerspiegel) is hetzelfde - en daardoor is ook het gevolg (geeuwen) hetzelfde.

Cryofiel
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar ik geeuw al als ik nog maar 5 minuten aan het gymmen ben! Zou mooi zijn als ik dan al vet zou verbranden, maar dat geloof ik niet. En de oplossing? Suiker innemen is zo zonde van de moeite: ik gym voornamelijk om soepel te blijven, maar een beetje afvallen zou ook geen kwaad kunnen.
Cryofiel
9 jaar geleden
Nee, dat vet verbranden gebeurt pas later. Het verbruiken van suiker begint wel al heel snel - feitelijk al vrijwel meteen. Toen ik begon met echt heel intensief sporten heb ik moeten experimenteren met de beste manier om voldoende energie te hebben. Bij mij werkt het het beste om een uur of twee voor de inspanning een halve maaltijd te nemen. Die twee uur en die halve maaltijd zijn de juiste tijd en de juiste hoeveelheid. Ik krijg dan nog steeds last van geeuwen, maar dat is dan pas tegen het einde van de inspanning. Je zou zelf kunnen experimenteren met jouw beste moment om nog wat te eten voorafgaand aan de training, en de beste hoeveelheid die je dan kunt eten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vet ga je pas verbranden als je voorraden uit je bloed op zijn ; in de regel na een uur achter elkaar bewegen. Dat hoeft niet heel intensief te zijn, als je maar beweegt. Intensief sporten is goed voor je conditie, maar je verbrand er pas vet mee als je het langer dan een uur doet, of daarna nog gaat wandelen of fietsen.