Hoe zo kom ik aan?

Hoi hoi! Ik sport nu inmiddels 5 weken bij de sportschool, 3-4x per week, vooral op krachttraining gericht. Als warming up stap ik 20 minuten op de crosstrainer en ik moet 30 minuten fietsen om naar de sportschool te komen. Daarna stort ik me op de gewichten, maar ik ben daar eigenlijk gekomen om strakker te worden. De weegschaal zei dat ik toen 65 kg woog en een vetpercentage van 24.8% heb. Ik ben 183 cm. Ik zie ook dat mijn benen gespieder zijn en mijn armen ook wat, maar ik heb nou niet echt het idee dat het vet weggaat, voornamelijk rond mijn buik en benen. Ik weeg nu 67.3 kg. Hoe kan dit? Ik heb zeker wel meer honger, maar ik geef er niet vaak aan toe. Bedankt alvast!! :)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Sport
Ritsuka
9 jaar geleden
en wat eet je op een dag?
tinus1969
9 jaar geleden
Heel goed dat je aankomt; je bent zelfs nu met 67.3 kg eigenlijk op de grens van ondergewicht.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Ritsuka Ik eet op een dag: 200 gr Havermoutpap met wat honing en een kleine banaan erin en thee. In de pauze neem ik meestal of een appel of een sultana. Middagpauze neem ik twee sneetjes roggebrood, een met pindakaas of amandelenboter en een met kaas. Thuis neem ik vaak een paar snoepjes of magere kwark met een beetje fruit erin. En ik eet normaal avond, ik eet amper vlees omdat ik vegetarisch probeer te leven. ;)
Ritsuka
9 jaar geleden
een bordje pap, 2 stuks fruit, een koekje, 2 plakken roggebrood en wat kwark en avondeten.
Dat klinkt wel als erg weinig eten hoor, zeker als je zo actief bezig bent. En je gewicht is wel aan de lage kant, dus misschien moet je wat meer proberen te eten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
laat je schildklier is onderzoeken!

Het beste antwoord

Je bent nog maar 5 weken bezig, te kort om echt een goed effect te zien.
Je bent al spieren aan het opbouwen, helemaal top!
Buik en benen is nu eenmaal vaak de plek waar je het het laatste ziet.
2,3 kg hoger dan eerst is niet zo veel, je hebt ook hormonale schommelingen, en dit gewicht past ook prima bij je lengte.

Ga gewoon zo door als nu, en kijk eventueel een beetje naar je eten. Soms hebben mensen de neiging om extra te eten 'want ik heb net gesport'. Dan hebben ze 300 kcal met sporten verbrand, en dan pakken ze een stuk taart van 400 kcal. Dan kom je uiteindelijk aan.
Dus probeer te berekenen hoeveel je ongeveer nodig hebt en of je ook ongeveer dat eet. Dit is een goeie site: http://www.health-calc.com/diet/energy-expenditure-advanced

Je 20 minuten warming up heb je eigenlijk niet nodig, want je fietst al 30 minuten naar de sportschool. Daarmee ben je ook al opgewarmd als je een beetje doorgefietst hebt.

Toegevoegd na 6 minuten:
Je hebt meer honger, maar je geeft er niet aan toe.
Waarom niet? je lichaam geeft aan meer eten nodig te hebben, omdat je actiever bezig bent.
Als je altijd 20 liter benzine in je auto doet per week om rond te rijden in de stad, en je gaat ineens naar Frankrijk toe voor een weekend, dan stop je er toch ook extra benzine in? Anders kom je uiteindelijk stil te staan.
Zo is het met eten ook, het gaat een tijdje goed, tot je uiteindelijk een vreetbui krijgt om de tekorten weer aan te vullen.
Ritsuka
9 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik heb niet veel ervaring met sporten, maar het lijkt me dat spier en vet allebei het gewicht van je lichaam toe laten nemen, dus zo kan spier jou ook zwaarder maken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Spieren wegen meer als vet, daarom kom je aan.
Overigens is niet toegeven aan je honger niet goed. Als je honger hebt geeft je lichaam aan dat je moet eten. Al is her maar iets kleins als een rijstwafel. Je verbrand veel calorieën in de sportschool, zorg dan ook dat je voldoende calorieën binnenkrijgt om te verbranden.
Niet eten geeft vaak een averrechts effect.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vet gaat niet weg van krachttraining/gewichten maar van cardio, zoals hardlopen en fietsen (lichte/gemiddelde inspanning over een langere periode). Ook is het heel moeilijk om spieren op te bouwen als je geen/niet genoeg eiwitten binnen krijgt. Vlees en ei zijn de beste vrienden van je spieren. Honger heb je met een reden, en hier moet je zeker aan toegeven anders ga je straks je eigen spieren weer verteren. Geef lekker toe, maar eet dan een uitsmijter met ham, ipv een patatje mayo, want hier kun je spieren van maken ipv vet :D Spieren zijn inderdaad zwaarder dan vet, dus als je op het moment een beetje van beiden hebt zul je aan je gewicht niet merken dat er iets gebeurd met je lichaam. Maar zien zul je het zeker. en voelen ook aangezien spieren meer verbruiken dan vet, en waardoor je dus meer trek hebt.
Persoonlijke openbaring: train je aller onderste buikspieren goed, die zorgen er voor dat onder je 'buikje' opvult, waardoor dat overhangertje weg is. Met alleen sit ups krijg je die nooit weg.