Heeft iemand een goede link naar simpele speluitleg cricet?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Sport
1.5K

Het beste antwoord

http://weblogs.nrc.nl/sportblog/2007/03/14/de-spelregels-van-cricket/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Leve Wikipedia!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik raad je aan om zulke dingen voortaan gewoon op Google in te tikken. Dit was mijn resultaat voor het intypen van 'spelregels cricket':

http://weblogs.nrc.nl/sportblog/2007/03/14/de-spelregels-van-cricket/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eenvoudig is het niet, maar dat komt waarschijnlijk door het feit dat het een Engelse sport is;-)
jc54
14 jaar geleden
Kijk maar eens op deze site:

http://cricket.besteoverzicht.nl/Regels-en-uitleg.htm
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het doel van kwik cricket is om elke speler aan bod te laten komen en deel te laten nemen in een leuke wedstrijdvorm. Het is daarom heel belangrijk om als begeleider/coach/scheidsrechter een zekere flexibiliteit aan de dag te leggen en de wedstrijdvorm aan te passen aan het aantal kinderen en hun spelniveau.

Ploegen

Elke ploeg bestaat uit 6 tot 10 spelers (anders duren de wedstrijden te lang)
Materiaal en speelveld

Gebruik enkel conform kwik cricket materiaal (hiervoor kan u altijd Cricket Vlaanderen contacteren).
De 'pitch' (afstand tussen te twee wickets - drie paaltjes aan elke kant) moet tussen de 14 en 16 meter lang zijn.
De randen van het speelveld moeten maximaal 30 meter van de pitch verwijderd zijn (formele afbakening is optioneel)
Het batten

Het batten gebeurt in paren en duurt een vooraf afgesproken aantal 'overs' (= een set van 4, 6 of 8 opeenvolgende ballen) onafgezien van de score en eventuele 'outs'.
Indien een ploeg bestaat uit een oneven aantal spelers wordt een speler aangeduid die twee beurten krijgt.
De speler aan slag wisselt van kant:
na elke 'out'
na elke 'over'
indien niet gescoord is na drie opeenvolgende ballen (optioneel)
Een 'run' (= punt) wordt gescoord indien, na het wegslagen van de bal, de twee 'batters' (= spelers die momenteel aan slag zijn) wisselen van plaats, voordat de tegenpartij de bal terug bij de werper gekregen heeft. Hiervoor wordt met een lijn, ongeveer een meter voor de 'wickets' een 'veilig gebied' afgebakend.
Indien het veld formeel is afgebakend kunnen 'boundaries' gescoord worden indien de bal buiten het veld wordt geslagen; indien de bal nog binnen het veld botst worden 4 runs gescoord, indien de bal zonder botsen uit het veld wordt geslagen worden 6 runs gescoord.
Een batter is uit indien:
de bal op zijn wicket geworpen wordt (= 'bowled')
na het slaan van de bal de tegenpartij de bal vangt voordat die op de grond valt (= 'caught')
tijdens het wisselen van plaats voor het scoren van een run de tegenpartij de bal terug bij de werper krijgt terwijl de batter het veilig gebied nog niet bereikt heeft (= 'run out')
de batter op zijn eigen wicket slaat met het slaghout (= 'hit wicket')
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is super http://nl.wikipedia.org/wiki/Cricket