Waar is de 'sta-zit'-beweging bij paardrijden goed voor?

Ruiters staan om de paar stappen van hun paard op in de stijgbeugels, en gaan na een paar stappen weer zitten.
Waarom is dat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Sport
2.9K

Het beste antwoord

Het is wat comfortabeler voor het paard en de ruiter... Het heet licht-rijden... (anders heet het doorzetten)...

Als het buitenvoorbeen van het paard op de grond is dan zit de ruiter, en anders staat hij...

Toegevoegd na 56 minuten:
toegevoegd na overleg met mijn geliefde:
met het lichtrijden kun je het tempo van het paard ook enigszins beïnvloeden: door je eigen tempo te verlagen, gaat je paard zich aan passen aan dit tragere tempo...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

dat is om gelijk te komen met het ritme van het paard. Anders wordt het een gigantisch gebong wat slecht is voor de rug van het paard.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is vooral veel comfortabeler voor zowel ruiter als paard.
Het gebeurt alleen, als het paard draaft. Bij stappen of galopperen blijf je zitten, en vangt met je spieren de bewegingen van het paard op.
Bij het omhoog gooien door het paard met een wegstappend been (bijv re voor), ga je mee in de beweging, en bij de volgende stap van datzelfde been zit je, en laat je weer opgooien als het been afzet.

Je moet het even leren : vooral bij paarden, die lange stappen maken en daardoor hoog opgooien is het even wennen. Maar dan kan je kilometers draven zonder al te moe te worden, en voor de rug van het paard is het veel beter, dan dat iemand zittend rondhotst bij de draf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het echt om de paar passen staan en zitten is, dus niet op elk rechter of linkerbeen staan en daarna zitten (dus per pas) is het een kwestie van oefenen voor het leren lichtrijden.

Of als ze staand voorover leunen is het oefenen voor de houding tijdens het springen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je gewoon 'als een zak aardappelen' blijf zitten komt en steeds een stoot op de rug van het paard, en bij de ruiter op het bekken. De 'sta-zit' beweging zorgt voor een ritme dat voor beide de minste 'klappen' maakt.
Het is comfortabeler dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
om de schokken van het paard te vermijden. het is ook beter voor zijn rug.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het z.g. lichtrijden wordt gebruikt voor verschillende redenen: het ontlasten van de rug van het paard, het beïnvloeden van het tempo, het ruimen van de beweging en het uitzitten van het hoogwerpen van de ruiter. E.e.a. zie je vooral bij het hedendaagse tradionele rijden en is niet klassiek. Een afleiding hiervan, in draf, op 1 hoog, 2 en 3 in de lucht en 4 weer zitten, teugelonafhankelijk wordt gebruikt als verbetering van de zit, maar ik denk dat je lichtrijden bedoelt als tegenhanger van doorzitten wat in de meeste andere stijlen gedaan wordt.

Toegevoegd na 9 minuten:
Het is een mening vanuit deze tradionele manier van rijden dat men meent dat dit comfortabeler voor ruiter en paard is. Over de hele wereld rijden duizenden ruiters al doorzittend honderden kilometers. Een onervaren lichtrijdende ruiter belast een paardenrug meer als een ervaren doorzittende ruiter! En ik spreek uit ervaring: o.a. 595 km in 5 dagen en 1000 km in 10 dagen.