Waarom wordt er nauwelijks gesproken over de WK finale 1978 tegen Argentinie dat we daar terecht (of onterecht) verloren hebben?

Er wordt veel gesproken over de WK finale 1974 in Duitsland. Het 'schijnt' dat wij toen de betere waren en die hele finale wedstijd wordt (of werd) goed geanalyseerd om te kijken wie de beste was, maar tegen Argentinie hoor ik alleen maar die bal tegen de paal van Rob Rensenbrink. Stel als die bal er wel in had gevlogen, hadden we dan verdiend gewonnen of toch niet als je die hele wedstrijd bestudeerd?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Sport
1K

Het beste antwoord

Wat ik me ervan herinner is dat Nederland in een absolute heksenketel acte de présence moest geven. De wedstrijd werd eerst vertraagd aangevangen door een protest van Argentinië aangaande een brace die René van de Kerkhof om zijn pols had. Nederland protesteerde daar tegen en dreigde van het veld te lopen. Van de Kerkhof kreeg een zachtere variant van die brace en mocht meespelen. Keiharde wedstrijd volgde en Nederland was de betere ploeg in het eerste gedeelte maar Argentinië kwam op voorsprong en mistte meer kansen dan Nederland om de voorsprong uit te breiden.
Een gelukkige wissel van Nanninga zorgde voor een late gelijkmaker en Nederland greep bijna de titel door een schot tegen de paal in de allerlaatste speelminuut van Rensenbrink. Argentinië kroop door de naald en verlenging was noodzakelijk. In de verlenging was Mario Kempes fenomenaal, scoorde en gaf even later een doorslaggevende pass aan iemand anders, weet die naam niet meer. Argentinië won in de finale terecht van Nederland.
In de groepsfase was Nederland door erg veel geluk in de tweede ronde gekomen, ze wisten alleen te winnen van voetbaldwerg Iran en gingen op positief doelsaldo door.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nee, van wat ik er allemaal van gelezen heb, moesten de Argentijnen gewoon winnen en kregen zij hulp van alles en iedereen.
Eén van de Argentijnse spelers bleek bij de dopingcontrole zelfs zwanger...

Toegevoegd na 1 minuut:
Een leuk artikel over die wedstrijd is hier te vinden:

http://lucasbezembinder.web-log.nl/lucasbezembinder/2006/05/herinneringen_a_4.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
neerland - duitsland is een meer beladen wedstrijd. daarbij hebben we in '74 een voorsprong laten lopen, in 78 niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat Nederland die finale van 1974 volledig in de hand had,
IN 1978 zag het er helemaal niet naar uit dat Nederland zou winnen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is verleden tijd voor nederland en kent het als een nederlaag.waarom zou er nog over gesproken worden.
men spreekt liever over de overwiningen