kun je in twee weken tijd, je conditie voor het lopen 10 km nog echt verbeteren?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Sport
1.9K

Antwoorden (5)

Dat hangt er van af hoe goed je conditie nu al is. Als je nu al wel de 5 km aan kan, dan zou ik het aanraden om elke dag wat te gaan lopen en de afstanden steeds op te bouwen: vandaag beginnen met 5 km, morgen 6, en steeds een km erbij tot je bij de 10 bent en dan door blijven gaan op de 10 km.
Als je de 5 km ook nog niet aan kan, dan denk ik niet dat je nog genoeg tijd hebt om je conditie goed genoeg te krijgen. Kijk dan of je misschien een kortere afstand kan doen voor de wedstrijd, of wat je ook van plan bent om te doen, probeer bijvoorbeeld dan te trainen voor de 5 km.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb twee jaar geleden bijna ongetraind een halve marathon gelopen. Heb op de intervalmanier de afstand volbracht. Tijd 2 uur en 4 minuten. Wel de twee weken er na enorm stijf geweest. 10 km lopen met een mindere conditie moet dus ook kunnen, als je maar niet te hard wil gaan. Zeker niet te hard willen starten.

In twee weken tijd kun je best je conditie nog een stuk verbeteren. Probeer in elk geval een keer de 10 km af te leggen. Hoeft niet eens helemaal hardlopend te zijn. Je krijgt dan een beter idee van wat de afstand is.

Laatste dagen voor de loop zou ik niet te veel meer trainen. Pak dan je rust. Alleen nog een beetje loslopen misschien, maar zeker niet meer.
AlphaLimaSierra
14 jaar geleden
ja.
4 x per week lopen.
2 x 5 km, 2 x 8 km. dan loop je na 2 weken als een trein!
Je moet het wel willen en je moet het eerder behaald hebben (je moet dit streven dus al eerder bereikt moeten hebben!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben 18 jaar lang sport-instructeur en personal trainer geweest. Antwoorden over sport en voeding zijn toch inderdaad wel mijn expertise!
Ligt er helemaal aan hoe oud je bent, wat je nu loopt (of niet) wat je ev. aan andere sport doet.
Verbetering is al snel mogelijk, maar in 2 weken is dat nooit veel.
Ik kan je van ganser harte afraden te doen wat die gek hierboven deed: ongetraind een halve marathon te lopen, dat moet je ook niet met een 10 km proberen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je snelheid zul je niet echt meer verbeteren, je conditie kun je nog wel een beetje opvijzelen.
Het voornaamste gevolg van te weinig training merk je achteraf, aan de langere hersteltijd.