Wat is het ,wat de mens beweegd om ergens goed in te willen zijn?

Je ziet ze kampioen worden in de sport ,of extreme dingen doen met survival of gewoon ergens het beste in willen zijn.Vaak staan we perplex van hun prestatie.Maar waarom willen ze dat ,vanwaar komt deze prestatiedwang?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Sport

Het beste antwoord

We worden al opgevoed om beter te zijn en te presteren dan anderen. Als je meerdere kinderen hebt kan je niet een ervan voortrekken, dit accepteren de anderen niet. Dus ga je op zoek naar iets waarmee je beter scoort dan de rest. Je wilt je eigen persoonlijkheid meer op de voorgrond krijgen. De winnaars krijgen ook altijd de prijzen en de complimenten en dat wil jij ook. Geen enkel kind houdt ervan te verliezen, al is het maar bij een spelletje als 'mens erger je niet', ze geven ook niet voor niets zo`n naam aan een spelletje. Dit competitiegedrag zit er dus al vroeg in en wordt ook nog eens gestimuleerd.
Niet iedereen is zo overtuigd van zijn eigen kunnen en daarvoor bereid alles in te leveren aan hun ambitie om kampioen te worden maar als je ambitieus bent, ga je ervoor. De redenen die iemand tot in het extreme te willen presteren drijven, zijn divers. Ze zijn of erg ambitieus en willen alleen het beste, of wilen van hun minderwaardigheidsgevoel af ( ik zal ze eens laten zien dat ik er sta) of ze zijn gewend altijd in het middelpunt te staan en vinden het hun plicht, of ze zijn ijdel en willen boven anderen uitstijgen, of ze willen zichzelf iets bewijzen nl. beter te kunnen zijn dan anderen. Ze willen eigenlijk maar één ding en dat is ;'bevestiging dat ze er zijn en door anderen gerespecteerd te worden.
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ambitie..!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het geeft een goed gevoel om ergens goed in te zijn.
Waardering van anderen.
Bij sport het behalen van medailles (en weer de daarbij horende waardering van anderen).
De verslavende aanmaak van adrenaline.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Competitiegevoel. Willen winnen. Ook van zichzelf als ultieme.

Wat daaronder weer zit is het gevoel van geluk. De personen met een competitiedrang vergelijken hun geluk altijd met die van een ander.
Ook met geluk hebben zij een competitiedrang. Zij willen dus gelukkiger zijn dan een ander. Maar ook omgekeerd, als een ander ongelukkiger is, dan moeten zij wel gelukkiger zijn. Dit geeft voor hun een geluksgevoel.

Juist met competitiedrang, willen zij anderen aftroeven. De ander mag niet beter zijn. Want dan zal de ander zich ongelukkiger voelen. En zij zelf dus gelukkiger.
Ook als de ander jaloers voelt, is het doel bereikt.

Het is dus een methode om anderen te onderdrukken. Zodat de ander zich ongelukkiger zal voelen. Dan weten zij dat zij gelukkiger zijn dan deze mensen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In ieder geval wel gelukkiger dan de mensen die zich ongelukkiger voelen. Dat is dan alvast een stukje meer. (competitiedrang)
Mensen willen, net als andere dieren, ergens het best in zijn om op te vallen in een groep die minder goed zij. Om dat te bereiken is het wel zo handig als je er goed in bent, zodat je opvalt in steeds betere en meer mensen.
Uiteindelijk is het ook gewoon leuk als je iets goed beheerst en anderen het minder goed ziet beheersen.