Wat is volgens jullie de beste manier om ouders van kinderen van 0-12 jaar in Amsterdam te vinden via internet?

Ik ben met mijn afstudeerscriptie bezig en hierbij doe ik onderzoek naar de communicatiebehoeften van deze doelgroep. Het is niet haalbaar om in de korte tijd van mijn afstuderen alle enquêtes face to face te houden. Hierdoor moet er ook veel online worden gedaan. Ik heb al op bepaalde fora voor ouders de enquête gezet maar heel veel respons krijg ik niet.

Tips zijn welkom! Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Sport
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Flyers/enquetes neerleggen op basisscholen, crèches, buitenschoolse opvang?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je reactie! Dat was ik al van plan, maar ik vroeg me af op welke manier ik via internet nog meer respons krijgen omdat 383 enquêtes héél veel is om via basisscholen etc. te verwerven. Ik heb het al via fora en Facebook geprobeerd maar dat heeft nog niet heel veel opgeleverd helaas! Bedankt voor de tip!

Antwoorden (1)

Ouders van kinderen in die leeftijd zijn superdruk en worden overspoeld door reclame, informatie en spam. Zij filteren dus de hele dag op drastische wijze.

Een van de weinige zaken die ze écht bekijken zijn mails en brieven van chréche, school, naschoolse opvang of vanuit de clubjes waar hun kinderen op zitten (sport, scouting, etc). Daar kan namelijk iets in staan over tijden waarop de kinderen ergens moeten zijn of wat ze moeten kopen/meenemen, wanneer er ergens voor moet worden ingeschreven etc.

Als jij dus snel veel ouders wilt bereiken zou ik het via die kanalen doen en er dan ook voor zorgen dat het aan de ouders wordt aangeboden vanuit die instanties / organisatie zelf. dus op hun briefpapier, hun logo, met hun oproep om mee te doen eronder.

Het makkelijkst is het als je een stuk of drie basisschooldirecteuren vraagt of die een brief aan alle ouders willen meegeven. Dan bereik je zo’n 600 ouders van kinderen 4-12 jaar. NB: niet in het schoolkrantje of de schoolsite. De sites worden niet goed bekeken en uit het schoolkrantje worden vooral de moetjes gefilterd. Het moet dus een brief zijn die dus in de rugzakjes mee naar huis gaat.

Weet wel dat elke school een eigen karakter heeft zodat je geen onderzoek doet dat representatief is voor Nederland. Het karakter van een school wordt in hoge mate bepaald door het karakter van de buurt eromheen want daar komen de kinderen vandaan. Biasses die je zo krijgt zijn vooral de verschillen: Welvarend versus arm, ABN-blank versus divers met meer taalondersteuning, specifieke religieuze stromingen in bepaalde gebieden.

Kinderen van 2 tot 3 zou ik benaderen via chréches. Merk op dat je ook daar zo’n bias hebt. Maar verder prima, net zoals scholen.

Een plek waar vrijwel alle kinderen komen is bij het consultatieburo (vaccinaties, gezondheidscontrole). Of die willen meewerken weet ik niet en bovendien heb je misschien maar 30 mensen bereikt als je daar een dag in de wachtkamer zit.

Misschien is het een idee om naar een dierentuin te gaan op een mooie zondag. Je ziet zelf welke kinderen onder de 4 zijn en die ouders kun je aanspreken. Of zo'n kleine kinderpretpark (Julianatoren, Malkenschoten, etc). Zet er een kleurplaat achterop zodat de ouders het niet alsnog direct wegdoen. Ook hier is overigens weer een bias aan de orde want dierentuinen zijn duur en dat schift.