Wat is mode?

En waar komt het vandaan? Wie bepaalt wat er in de mode is/komt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Sport
1.5K

Het beste antwoord

Het woord mode komt oorspronkelijk van modaal of gemiddeld. Dat betekent dus dat je er niet uitspringt als je modieus bent, maar je juist aanpast aan de geldende norm. Die norm (mode) verandert nog wel eens. Als je naar foto's van vroeger kijkt, vind je de kleding en haardracht ouderwets. Toch was het in die tijd mode. Als je er toen bij zou lopen zoals mensen nu, dan zouden ze dag gek vinden. Kledingontwerkpers hebben invloed op de mode. Ze maken ontwerpen die alleen op de catwalk draagbaar zijn en daarvan afgeleid kleding die ook draagbaar is. Wat tijdens een seizoen door iedereen gedragen wordt, is mode. En wat je vaak ziet gaan mensen ook mooi vinden. Bij de mode hoort een bepaald model en kleur van de kleding. Zo kan in de ene zomer de kleur geel 'in' de mode zijn en het andere jaar lichtgroen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Mode is iets anders dan wat eerst was in de kleding... En als iemand nou toevallig iets maakt wat veel mensen gaan aandoen, dan is dat een succesvolle designer...

Het komt van erbij horen, modern zijn, aangepast zijn aan nieuwe ontwikkelingen...

Niemand bepaalt dat, maar in feite doet de koper van de kleding dat, want succes wordt afgemeten aan de aantallen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Je vergeet de reclamejongens!
Mode is datgene wat op een bepaald moment populair is of wordt gevonden.
Iets kan in de mode raken omdat het door een grote groep mensen opeens als erg leuk wordt ervaren.
Er zijn ook mode-ontwerpers die een bepaalde stijl bedenken die dan op dat moment gedicteerd word als zijnde datgene wat in de mode is.
Elk seizoen of elk jaar zijn er weer nieuwe trends.
Er zijn mensen die daar erg gevoelig voor zijn en er graag veel geld aan uitgeven.
De mode wordt deels bepaald door mode-ontwerpers en dat wordt dan overgenomen door confectie-ketens, die daar weer hun eigen draai aangeven. maar wel zo vertaald dat het voor iedereen draagbaar is.
Mode-ontwerpers laten zich vaak inspireren door datgene wat er om hen heen in wereld gebeurd: de oorlog, milieuvervuiling, de emancipatie, wat jeugd op straat doet of zegt enz.
Deze dingen beïnvloeden elkaar sterk en uiteindelijk bepaalt de drager wat hij wel of niet mooi vind.
Sommige zaken slaan absoluut niet aan en andere zaken worden klassiekers.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mode is niets meer of minder dan een gril.
De 'commercie' lanceert een afwijkende stijl of lijn met de hoop dat het aanslaat bij hun doelgroep.

Gebeurt dat......, bingo!