Is het beter om te sporten savonds of beter sochtends?

Is het beter / gezonder om savonds te sporten, na de hele dag achter de rug gehad te hebben. of beter sochtends voordat de dag nog moet beginnen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Sport
Antoni
10 jaar geleden
Over het algemeen is 's ochtends sporten beter. Ik weet alleen niet meer waar ik dit ooit heb gelezen. Ik heb er dus geen bron (meer) voor, en ik weet niet meer waarom het 's morgens beter is. Daarom vermeld ik mijn antwoord (alleen) in een reactie.
Cryofiel
10 jaar geleden
Nou, voor mij is het niets, 's ochtends sporten... Als ik 's ochtends zou moeten, zou ik het niet leuk vinden, en daardoor niet sporten. Als ik 's avonds mag, vind ik het wel leuk, en doe ik het graag. Daardoor sport ik wel als ik het 's avonds kan doen, en niet als ik het 's ochtends moet doen. Dus ook al zou 's avonds sporten maar half zo effectief zijn, dan nog is het voor mij veel effectiever, want wel sporten is altijd effectiever dan niet sporten. Overigens: vanaf een uur of 10 lukt het al wel, en hoe verder ik voorbij de 10 uur kom, hoe beter het lukt.
Ritsuka
10 jaar geleden
Zo voel ik mij ook Cryo

Antwoorden (2)

Het beste moment is wanneer het jou het beste uitkomt.
Om in de ochtend te gaan sporten, moet je eerder je bed uit. Zo ben je wel gelijk goed wakker, maar je kunt problemen krijgen omdat je dan slaap te kort komt, of omdat je dan niet goed uitkomt met je ontbijt.
In de avond sporten doen veel mensen, maar soms blijf je snel op de bank hangen en heb je geen zin meer om de deur uit te gaan. Het heeft wel als voordeel dat je met een goede maaltijd aan de slag kunt.

Zelf heb ik uiteindelijk gekozen voor gelijk na mijn werk sporten. Ik draag werkkleding, en als ik in de middag omkleed, doe ik gelijk de sportkleding aan en rijd ik bij de sportschool langs. In de ochtend is voor mij niet haalbaar.

Kijk wat jij het fijnste vind, probeer ze allebei. Het belangrijkste is consistentie, dat je het regelmatig doet.
Ritsuka
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
...maar de effectiviteit is 's morgens toch groter, als je bijvoorbeeld je spieren wil ontwikkelen? Dat meen ik ooit ergens te hebben gelezen.
Ritsuka
10 jaar geleden
is dat zo? zolang je regelmatig traint, en je voeding ondersteund je training, maakt het naar mijn weten niet uit.
Niet te dicht voor bed natuurlijk, dan kun je door de adrenaline niet slapen.
Antoni
10 jaar geleden
Ik weet helaas de precieze reden niet meer. waarom 's morgens sporten beter is dan 's avonds. Misschien geeft iemand nog een ander antwoord of een reactie op deze reactie, met een duidelijke verklaring.
persoonlijk vind ik 's ochtends fijner, je voelt je meteen een stuk productiever! Tijdens sporten komen namelijk veel endorfines vrij die je instant goed humeur geven. Ook zet sporten je metabolisme op gang, wanneer je dit 's ochtends doet kun je daar profijt van hebben de rest van de dag.
Maar doordat tijdens sporten ook veel anti-stress hormonen vrijkomen is het misschien juist fijner om het 's avonds, na het werk te doen. Zo verlies je alle stress van de afgelopen dag en kun je beter slapen, waardoor je ook de volgende dag weer actiever en fitter bent.
Maar verder zou ik zeggen kijk wat voor jou het beste uitkomt en wat jij het fijnst vindt.