Zou motorsport ooit een onderdeel van de Olympische Spelen kunnen worden?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Sport
1.3K
fremar
10 jaar geleden
denk het niet,voorlopig is daar nog geen sprake van.

Het beste antwoord

Nee, auto- en motorsport wordt nooit Olympisch, de Olympische spelen gaat over atleten, niet over materiaal.

"Formule 1-coureurs hoeven geen hoop te koesteren dat ze ooit kans zullen maken op een Olympische medaille. Autosport maakt geen deel uit van de Olympische Spelen en het staat ook niet op de agenda om daar verandering in te brengen, zo deelde Jacques Rogge, voorzitter van het IOC, mede.

Rogge was in Silverstone aandachtig toeschouwer als gast van Bernie Ecclestone bij de Britse Grand Prix, maar verbindt daar geen conclusies aan. "Deze coureurs zijn zeer moedig, maar de Spelen gaan om atleten en niet om materiaal. Met alle respect, maar autosport komt niet op het Olympische programma", aldus de president van het Internationaal Olympisch Comité in de Daily Mail. "
http://www.f1today.net/nl/nieuws/ioc-schiet-eventuele-olympische-droom-van-formule-1-aan-flarden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dank je wel, ik verbaasde me vooral over de plusjes van het eerste antwoord....
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Inderdaad, mooi antwoord! Jammer, want ik denk dat het besturen op zich toch ook een sport is, als je kijkt hoe bezweet sommige coureurs uit de auto komen, na een race.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De vraag is of het ooit zou kunnen; de vraag is niet of het waarschijnlijk was onder ex-voorzitter Rogge die er een bepaalde mening over atleten en autosport op na houdt. Laat ik verder opmerken dat in 1900 motorracen al ooit op het programma stond als demonstratiesport, en in 1908 als regulier onderdeel. Bij deze een link om mijn wilde gok te onderbouwen:
http://en.wikipedia.org/wiki/Water_motorsports_at_the_1908_Summer_Olympics
Kortom, motorsport is al een onderdeel van de OS geweest. Als het kan worden afgevoerd, kan het ook worden aangevoerd. Dat daarna bedacht is dat motorsporten niet kunnen is maar betrekkelijk: niets is zo veranderlijk als de mens. Immers, bij keirin fietsen ze achter zo'n derny brommertje aan, dat is al gemotoriseerd, en dit onderdeel is zelfs vrij recentelijk pas geintroduceerd. En zoals ik hierboven al zei, zeilen is ook zo'n typische sport waar het over het manoeuvreren van een v**rtuig gaat. Iets gemotoriseerder dan dat werd er in 1972 ook gewaterskied. Of in 1936 zweefvliegen als demonstratiesport, en waren ze in 1940 doorgegaan dan als regulier onderdeel; daarin kom je zonder motor ook niet boven, en wat betreft atletische vaardigheden zeer vergelijkbaar met autosport. Kortom, yuuzan, zo duidelijk vind ik dat "nee, wordt gegarandeed nooit olympisch" nog niet...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het argument dat de Olympische spelen gaan over atleten, niet over materiaal, is een mooie Olympische droom. Maar kijk eens naar wielrenfietsen, of zwempakken, of schietbogen, of -actueler- bobsleeën en schaatsoutfits, en dan blijkt toch dat materiaal in de meeste sporten een zeer grote rol speelt. Daarnaast zijn er in de motorsport ook standaardklassen. De Formule-1 is zeker niet het beste voorbeeld, met haar renstallen met giga-budgetten om motortechniek en aerodynamica te verbeteren, dus een beetje jammer dat die het beeld bepalen. Maar bijvoorbeeld in de toerwagenklassen is dat al nauwelijks het geval. Zo ook motorcross, etc. Vandaar ook mijn zeilvoorbeeld: daar heb je een aantal standaardklassen waarin zeilers mogen meedoen zodat ze allemaal nagenoeg hetzelfde materiaal gebruiken. Ik zie niet in waarom dat voor motorsport niet zou kunnen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Landsgevaer: wil jij nu werkelijk MATERIAAL met MACHINES vergelijken? Een zeilboot is nog steeds GEEN machine en wat ze 100 jaar geleden deden is hun zaak. Toen bestond de OS ook pas net, evenals het gemotoriseerde vervoer.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Jij had het erover dat OS niet over "materiaal" gaat; ik zei dat het daar wel (ook) over gaat, en blijkbaar ben je dat dus met me eens. Da's al mooi. Overigens is er in mijn ogen inderdaad weinig verschil tussen materiaal en machines, of althans zijn er wel meer disciplines die van machinerie gebruik maken. Een wielrenfiets bevat tandwielen en kettingen en versnellingen en de hele santekraam. Het enige verschil is dat een motor de beweging opwekt op het moment dat je in het voertuig zit, terwijl een skilift dat doet nog vóórdat je de berg afgaat. Een zeiler is afhankelijk van wind om zijn boot vooruit te krijgen; hoe atletisch ie ook is, op mankracht krijgt ie dat niet voor elkaar, of het wordt een roeionderdeel. Net zo is een motorsporter afhankelijk van brandstof. Een pistoolschieter is afhankelijk van kruit om zijn kogel voort te stuwen, net zo artificieel. Wat maakt een motor geen "materiaal" maar een "machine", maar een kogel in een kruitkamer wel? En de wildwaterwedstrijden vinden ook al regelmatig plaats op banen waar het sterke waterpompen zijn die de boel op gang moeten krijgen trouwens. Mag je mij uitleggen wat het principiële verschil is.
Daarnaast ga je niet in op mijn stelling dat je met geregelmenteerd materiaal wel op individuele vaardigheid bent overgeleverd, ook als motorsporter. Dat het hun zaak is wat ze honderd jaar geleden deden is precies mijn punt, dus daarvoor dank: over honderd jaar is autosport misschien een olympisch onderdeel en zeggen ze dán dat het onze zaak was wat we nu deden. Let op het woordje "ooit" in de vraag. Overigens verbaas ik me over de stelligheid van het "nee" dat geantwoord worden op deze vraag. Het is toch volkomen duidelijk dat we nu niet kunnen weten of motorsport ooit een onderdeel wordt of niet? Het enige juiste antwoord kán toch slechts zijn "misschien wel, misschien niet"?
(Ik ben persoonlijk helemaal geen motorsportfan trouwens; ik probeer niks te verdedigen hier.) En voor zover ik wat bits reageerde kwam dat door de ongenuanceerde opmerking van yuuzan hierboven; ik heb je antwoord dus ook geen minnetje gegeven.

Andere antwoorden (2)

Waarschijnlijk niet, omdat je voor de meeste motorsporten een groot terrein nodig hebt. Trial zou wat dat betreft nog wel tot de mogelijkheden kunnen behoren.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat grote terrein is ECHT niet de reden hoor!
Ja, zou kunnen, al is het nog niet genomineerd als demonstratiesport geloof ik.
Zeilen is ook olympisch, en dat is qua concept wel redelijk vergelijkbaar (zij het dan op water, natuurlijk).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Sterker nog, in 1908 *was* het al een olympisch onderdeel; weliswaar op het water:
http://en.wikipedia.org/wiki/Water_motorsports_at_the_1908_Summer_Olympics
Op dit moment zul je het echter voorlopig met keirin moeten doen.