Wat is de reden dat er bij wedstrijden altijd 3 prijzen(goud,zilver,brons) zijn?

En wie zijn daar ooit als eerste mee begonnen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Sport

Antwoorden (1)

Vanaf 1896 begon met zilver in combinatie met een olijftak. Vanaf 1900 werkt met goud, zilver en brons. Echter in de zesde eeuw voor Christus stak de filosoof Anacharsis al de draak met het nietige symbool van de olijftak en vond dat daar iets echts tegenover moest staan. Dat heeft alleen dus bijna nog 2500 jaar geduurd.

Anacharsis: 'En wat zijn dan de prijzen?' Solon: 'Bij de Olympische Spelen een krans van de welde olijf, bij de Isthmische een krans van pijnboomtakken, bij de Nemeïsche een krans van gevlochten selderij en bij de Pytische een paar appels uit het heiligdom van de god... maar waarom lach je Anacharsis? Vind je het soms weinig?'
Anacharsis: 'Helemaal niet, Solon, de prijzen die jij opsomt, zijn werkelijk indrukwekkend... dat die atleten voor een paar appels en wat selderij zich zo afbeulen en ook nog gevaar lopen door elkaar gewurgd te worden en iets te breken. Alsof het niet mogelijk is om zonder moeite aan een appel te komen voor wie dat wil of zelf een krans te maken van selderij of van pijnboomtakken zonder dat je gezicht helemaal onder de modder komt en zonder door tegenstanders in de buik getrapt te zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ Plus, een paar appels en selderij lijkt een beetje op een appel en een ei.