Waarom sla ik een golfbal verder in de zomer?

Als het warm is zet de golfbal toch uit. Als ik de golfbal invries in droogijs dan krimpt hij en is hij toch aerodynamischer. Ik ga spoedig weer testen bij ICS

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Sport
2K

Het beste antwoord

En dan nu het goede antwoord:
De luchtdichtheid is bij warmweer lager, bij kouder weer heeft lucht een hoger dichtheid. Dat maakt het in de zomer makkelijker om de bals verder te slaan.
Maar even belangrijk is de temperatuur van de bal; een koude bal heeft minder elasticiteit, en laat zich mindert vervormen bij de afslag. Om die reden maakt de echte golfer in de winter gebruik van balverwarmers. (sorry voor het woord :))
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lol! +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij warmer weer is de luchtdichtheid zelf kleiner, maar door de hogere vochtigheid toch juist weer zwaarder?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We hebben hier niet altijd van dat benauwde !@##$@ weer. Het verhaaltje over de persoon die beter kan presteren bij warmer weer snijd ook hout. Bij koud weer ben je gewoon stijver en dikkere kleding werkt ook beperkend. iig: goed antwoord.

Andere antwoorden (5)

Kleiner is niet altijd aerodynamischer. De afmeting van de bal en de putjes in de bal zijn niet zomaar, daar is over nagedacht... het geeft de beste aerodynamiek en vluchtvastheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, maar kleiner is wel minder luchtweerstand dus het balletje gaat absoluut verder.
Je verhaal over de bal lijkt me wel logisch. In de zomer is hij groter, dus zou je hem minder ver moeten kunnen slaan.
Ik denk echter aan iets anders: in de zomer zijn je spieren warmer en misschien heb je daardoor meer spierkracht en sla je daarom ook verder...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja kan ook denken dat je in de winter een lekkere warme winterjas aan hebt, met een muts en een sjaal.
Dus extra belemmering om vrijuit te kunnen slaan.

Bovendien zullen je spieren niet zo soepel zijn in de winter.

Misschien kan je door de kleding niet de armlengte maken met je club als dat je in de zomer kan maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het heeft te maken met de aerodynamica.

Het koude balletje is kleiner en haaft daardoor minder luchtweerstand, nadeel is dat het balletje ook een stuk minder "lift" heeft.

De maat van de golfbal zoals hij in de originele staat is heeft de beste combinatie van luchtweerstand en "lift". In het orignele formaat gaat de bal dus verder.

De bal is optimaal gemaakt, als je de maat van de bal gaat aanpasses (door middel van invriezen), zin de verhoudingen niet meer optimaal en zal de bal dus minder ver kunnen komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Warme lucht stijgt. Bijgevolg is het balletje net dat beetje lichter waardoor het verder kan vliegen. Het principe van een hete luchtballon. Alleen is daar heel veel warme lucht waardoor de ballon zelf stijgt zonder dat je erop moet kloppen :-).

aerodynamica is recht evenredig of het balletje nu groter of kleiner is. Akkoord dat het balletje een bepaalde vorm heeft met een reden. Echter moeilijker te verklaren waarom het in de winter niet even ver vliegt dan in de zomer.