is dit een goed schema voor fitness ? (kracht)

Ik zit sinds een half jaar bij de sportschool.
ik ga een keer per week elke vrijdag sporten.
sinds vorige week heb ik een dumbbellset, pull-up bar en een matje (voor buikspieren) gekocht om thuis wat extra's te doen.
ik heb dit schema gemaakt en graag wil ik kritiek of de minpunten horen zodat ik m'n schema hierop kan aanpassen.
Bij de sportschool train ik ook m'n benen maar door een knie blessure kan ik dit niet vaak/veel doen.
graag wil ik ook weten wat goede sets/reps zijn met de oefeningen die in de bijlage staan.

Toegevoegd na 9 minuten:
https://www.dropbox.com/s/mncsjr8futhjd8t/Screenshot%202014-01-24%2015.04.31.png

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Sport

Het beste antwoord

Nee, dit is geen goed schema. Ik mis volledige spiergroepen.
Hiermee train je alleen je bovenlichaam, maar je vergeet je rug.
En je benen train je al helemaal niet.
Als je zo gaat trainen ben je niet in balans, en is de kans op blessures groter, omdat je bepaalde delen van je lichaam ongetraind laat.
Je kunt beter dingen doen als Bench Press, Barbell Squat en Deadlift. Daarmee pak je alle spieren in 1 keer.
Kijk bijvoorbeeld eens naar een app als Stronglifts 5x5.

Als je op deze manier je hele lichaam traint, krijg je een veel beter resultaat.

Toegevoegd na 2 minuten:
pull-up bar is goed, daar kun je wel mee trainen, eerst chinups, later pull ups.
dumbbell kun je ook veel mee (je zegt alleen niet hoe zwaar de gewichten zijn), maar hiermee kun je presses, lunges en goblet squat bijvoorbeeld doen.
matje is altijd handig voor bijvoorbeeld plank. Crunches zijn niet echt effectief om te doen, je traint je buik (en je rug) beter met een fatsoenlijk uitgevoerde deadlift of barbell squat.
Ritsuka
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dumbbels zijn max. 25 kg. per stuk
Ritsuka
10 jaar geleden
oh, dat is mooi, dan kun je beginnen met een wat lager gewicht, en elke keer opbouwen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oke, ik zal mn rug en benen ook op het schema zetten en bedankt voor het snelle antwoord !

Andere antwoorden (1)

Bij ons op de sportschool wordt er getraind met 3 sets. 1 set van 12 herhalingen met een 'startgewicht' (iets minder), dan een set met 12 herhalingen met je trainingsgewicht en dan een set van 12 tot 16 herhalingen. Kun je bij de laatste set meer dan 16 herhalingen aan, dan doe je de volgende keer een hoger gewicht.