Als ik loop/fietsschoenen koop voor een ATB fiets welke maat schoen houd ik dan aan, de maat die ik standaard heb of groter?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Sport

Het beste antwoord

Gewoon je normale schoenmaat nemen is de richtlijn. Uiteraard moet je ze even goed passen in de winkel.

Te grote schoenen levert met name bij het fietsen op, dat je hak mogelijk in de schoen gaat bewegen. Komt door de duw en trekbeweging ( als je clickpedalen hebt) tijdens het trappen.

Wat tijdens het fietsen wel prettig is, als er ruimte boven je tenen hebt ( bovenkant schoen dus), waardoor je je tenen tijdens het fietsen wat kan bewegen. Dit zorgt er voor dat je tenen goed doorbloed blijven.
AlphaLimaSierra
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Hangt ervanaf of je ze uit Amerika haalt (of dat het Amerikaanse maten zijn) of dat ze gewoon Europees zijn. Bij Amerikaanse maten moet je groter nemen dan je hebt omdat de maten klein vallen. Bij Europese schoenen moet je je normale maat nemen. Dan hangt het ook nog af van wat voor soort sokken je draagt.
Misschien als ik meer informatie heb dat ik je dan verder kan helpen?
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor fietsschoenen geldt gewoon je eigen schoenmaat. Deze moeten niet te ruim zitten, dan schuur je teveel heen en weer in de schoen.
Met loopschoenen heb ik niet zoveel ervaring.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou een maatje groter nemen,maar nog beter is het ze te passen bij een goede sport of fietsenwinkel en er daar op proef te lopen.