Is het effectief om een spiergroep 1 keer per week te trainen?

Dus bijvoorbeeld maandag rug, schouders en triceps
woensdag biceps en borst
vrijdag benen
en dit dan wekelijks herhalen?

Toegevoegd na 5 minuten:
En hoe zit dat met cardio?
Is dat goed om dat elke dag te doen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Sport
Ritsuka
10 jaar geleden
Effectief voor wat? Spiergroei?
Kun je niet beter 2-3x in de week full body training doen, deadlifts, barbell squats, bench press etc. Daar train je veel meer mee, en het is effectieve training, dan krijg je ook echt kracht in plaats van spiertjes voor de sier.
Ritsuka
10 jaar geleden
Zie bijvoorbeeld de 5x5 app
Ritsuka
10 jaar geleden
Ik doe zelf om en om, 3x in de week krachttraining, de grote spiergroepen op ma, wo en vr, en di, do en za ga ik hardlopen of fietsen of zo.
Ritsuka
10 jaar geleden
Elke dag een half uur tot een uur sporten dus :)
Soms is het alleen een wandeling, als ik niet veel zin heb. Je kunt ook elke dag cardio doen als je dat leuk vind, dan zou ik we eerst kracht doen, en dan pas cardio, anders zijn je spieren al te vermoeid en kun je je setjes niet goed doen.
Ritsuka
10 jaar geleden
waarom zou ik dat hier moeten tonen?
Ritsuka
10 jaar geleden
een foto geeft totaal geen goed beeld van gezondheid, en ik ga dat niet lopen tonen aan onbekenden op internet. Wat zou dit bewijzen dan? dat ik kennis van zaken heb? dat ik goed in vorm ben?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Leuk geprobeerd, Goos! Hahaha

Antwoorden (2)

Het is en weinig evenwichtig trainingsschema. Het is altijd nog beter dan niks doen.
De vraag is ook wat wil je trainen? Spierballen of conditie of beiden?
Je doel bepaalt hoe je moet trainen, hoe vaak, en hoeveel herhalingen en hoe lang.

Cardio kan je feitelijk dagelijks trainen. Als je immers dagelijks in een aardig tempo naar je werk fietst, dan doe je al cardio.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In principe ben ik niet heel erg out-of-shape.
Ik ben van plan om eigenlijk elke dag cardio te doen.
Ik hoef niet een buff-dude te worden, maar een beetje extra spiermassa kan geen kwaad. Dus ik hoef niet echt heel erg te groeien.
Ritsuka
10 jaar geleden
let ook goed op je voeding, genoeg eten want je wil spiermassa opbouwen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk dat ik eerder moet kijken naar WAT ik moet gaan eten.
En wat ik eet op de dag van sporten en wat ik eet in de dag van rust
Het is beter om iets te doen dan niets te doen, is het erg effectief? Ligt eraan of je iets wilt bereiken. Als je je gezondheid wilt verbeteren, of gewoon lekker fit wilt blijven, moet je het mooi zo blijven doen. Als je deze spiergroepen daadwerkelijk wilt trainen en ze sterker wilt maken moet je veel herhalen, maar ook variëren! Zorg er voor dat je niet koud begint met trainen, maar eerst opwarmt. Ook is uit vele onderzoeken gebleken dat rekken en strekken voor de training niet goed is, en na de training niet of met mate gedaan moet worden. Zorg er ook voor dat wanneer je veel wilt gaan trainen, je een rustdag inplant. Zo kan je lichaam tot rust komen, en voorkom je o/a overbelasting of zelfs afbouw. Gezien je fijn gebouwd bent zal ik de harde effectieve training max. 45 minuten laten duren, anders gaat je lichaam in de afbouwfase. Je kunt na deze 45 minuten uiteraard nog een cooling down doen. Ik raad dat zelfs aan om de afvalstoffen weg te krijgen, zo heb je de volgende dag minder spierpijn en kun je er weer volop tegenaan!
Succes en stay fit!