Hoe kan ik een goede balspel organiseren voor zittende bejaarden?

Ik ben namelijk op zoek naar een goede volgorde van oefeningen voor minder mobiele bejaarden, die ofwel op een stoel zitten of in een rolstoel.

Dank u.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Sport
11.6K

Antwoorden (2)

Wat een veel gebruikte oefening is door activiteitenbegeleiding in verzorgingshuizen, is heel simpel.
Alle mensen in een kring zitten en daar tussen één of meerdere activiteitenbegeleiders [of vrijwilligers] en dan de bal zachtjes overgooien.
De zittende bejaarde moet opletten, de bal vangen en weer naar een ander gooien.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
En - indien zij daar nog toe in staat zijn - kan je daar nog aan toevoegen dat de naam genoemd wordt van de persoon naar wie de bal zal worden gegooid. Dan is het gelijk ook een geheugentraining.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, Amadea, dat is een extra oefening, inderdaad. Mooie toevoeging, bedankt.
Volgens mij is je materiaal hierin belangrijker dan hoe je het spel organiseert. Je kunt van alles bedenken, van gewoon in een groep overgooien tot gooien naar degene die de spelleider noemt, in een bepaalde volgorde overgooien of in tweetallen overgooien. Of zet een liedje op/zing samen een liedje en laat elke keer bij een bepaald woord iemand de bal naar een ander gooien, om maar een mogelijke variatie te noemen.

Maar als mensen minder mobiel zijn, is een gewone bal misschien wat lastig. Als je zit, kun je een bal alleen goed vangen als de ander vrij redelijk kan mikken of als je zelf vrij goed kunt reiken. En goed mikken heb je ook nodig als je wilt voorkomen dat brillen en kunstgebitten sneuvelen. Een beetje afhankelijk van je doelgroep zou je dan kunnen kiezen voor zo'n foambal. Neem je een vrij grote dan is die gemakkelijker te vangen en bovendien kan het minder kwaad als iemand dan de bal op z'n neus krijgt. Bij actieve ouderen met nog goedwerkende reflexen (of: redelijk werkende) is dat niet zo'n punt natuurlijk, maar als je mensen hebt die echt trager reageren en duidelijk een mindere coördinatie hebben, is zo'n voorzorgsmaatregel misschien wel handig. Daarbij is een extra voordeel dat je zo'n bal ook gemakkelijk in één hand kunt kouden omdat je erin kunt knijpen. Dat is handig voor mensen waarbij de coördinatie minder is (gooien met beide handen is dan soms lastiger) of mensen met bijvoorbeeld een halfzijdige verlamming. Met een kleinere bal kan dat trouwens ook, maar die zijn misschien wat lastiger te vangen. (Dan moet het zeg maar in één keer goed gaan, terwijl een grotere bal wat vergeeflijker is als je hem niet direct goed vast hebt.)

Wat ook nog kan, is een ballon nemen en daar bijvoorbeeld mee badmintonnen. Een ballon beweegt zich veel trager dus is voor mensen met mindere mobiliteit veel beter te raken dan een bal of een shuttle. En het maakt helemaal niks uit als je een ballon in je gezicht krijgt.