Dat is al heel lang zo. Een eeuw geleden al werd hiervoor als verklaring gegeven: "Voor het schaatsenrijden is het verkieslijker links om te rijden, dat wil zeggen met den linkerschouder naar den binnenkant, daar men zich met het rechterbeen krachtiger kan afzetten." Toch waren er ook (atletiek)banen waarbij met de klok mee werd gestart.

Er gaan verhalen dat de Olympische Spelen van 1908 de omslag is geweest. Vanaf dat jaar werd de regel ingevoerd dat altijd tegen de klok in zou worden bewogen. Met als belangrijkste reden: het rechterbeen is voor de meeste mensen krachtiger dan het linker. Iemand die linksom loopt, gebruikt dan zijn zwakke linkerbeen voor ondersteuning en het sterke voor afzetten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze vraag is al in divers bewoordingen gesteld en ik zal mijn antwoord toch maar weer hetzelfde geven als op de andere. Ik sta er niet voor in,dat het het goede antwoord is. Ik heb ooit eens ergens gelezen,dat de mensen makkelijker links,dan rechtsom kunnen gaan. Dit zou komen doordat het menselijke hart met punt naar links wijst,waardoor men de linker bocht beter kan nemen dan de rechter!