Heeft trainen op een loopband invloed op prestatie?

Omdat ik wéét dat ik gewoon geen zin heb om in slecht weer/vrieskou/regen te lopen, ga ik in de winter lopen op een loopband.
Verslechterd dit mijn prestatie van op de weg/bos lopen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Sport

Antwoorden (2)

Op een loopband is natuurlijk anders dan buiten. Je hebt geen last van de weersomstandigheden of ongelijke bodem.
Het is prima om je conditie op pijl te houden, maar het rennen in bossen moet je waarschijnlijk wel weer een beetje opbouwen zodra het weer beter weer is, omdat je spieren dat corrigeren van de ongelijkheid niet meer gewend zijn.
Dus het heeft niet veel invloed op prestatie.
Ritsuka
10 jaar geleden
Blijven doorlopen -ook op de loopband - is werken aan je conditie: prima! Liever dat dan minder of niet lopen bij rotweer. Met deze tip laat je de inspanning meer lijken op buiten hardlopen: zet de band standaard op 1,5 tot 2% helling, dat scheelt echt. Wat luxere loopbanden hebben ook ingebakken programma's waarmee je heuvelachtig terrein kunt simuleren.

Veel loopplezier gewenst, binnen en buiten!

Loopvuur