waarom wordt je van zwemmen lichamelijk zo moe?

ik zwem 2 x in de week een half uur (banen zwemmen schoolslag)
Als ik weer thuis ben van het zwemmen ben ik lichamelijk moe. Hoe kan dat?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Sport
16.7K
Ritsuka
10 jaar geleden
zorgen dat je genoeg eet voor en na

Het beste antwoord

Omdat zwemmen heel veel lichamelijke inspanning vereist. Je gebruikt (letterlijk)(bijna) alle spieren. En.. Bij zwemmen is er natuurlijk (bijna) geen zwaartekracht. Zwaartekracht zorg er ook voor dat je sneller kan bewegen. Dus in water beweeg je in het algemeen langzamer.

Toegevoegd na 11 minuten:
En in het water voelt het alsof je de helft van je lichaamsgewicht weegt. Dit komt mede dankzij door dat er zo weinig zwaartekracht in het water zit. Vandaar dat je iemand ook zo makkelijk kan optillen in het zwembad of een ander zwemgedeelte bijv. een meer. De reden dat je, je bewegingen soepeler kan uitvoeren komt mede dankzij door dat er weinig zwaartekracht in water is. Dus je kan je been bijvoorbeeld heel makkelijk op hoofdhoogte in het water houden. De bewegingen zijn wel wat langzamer, doordat er minder zwaartekracht in het water is.

Toegevoegd na 27 minuten:
Kijk: Jij, als niet getrainde zwemmer (dus gewoon iemand die zwemt voor de 'fun' en dit niet als sport beoefend) kost het moeite om iemand die loopt bij te houden met zwemmen. De persoon die er naast loopt. in dit geval kan jou makkelijk bijhouden. Dit komt mede dankzij door zwaartekracht. Zwaartekracht zorgt ervoor dat je sneller kan bewegen. Kijk: Een professionele zwemmer zou nooit een professionele hardloper bij kunnen houden. Dat is natuurlijk logisch. Je kan natuurlijk onder water niet lopen of hardlopen, omdat er zo weinig zwaartekracht is.

Toegevoegd na 28 minuten:
Wat ik bedoelde met jij als niet getrainde zwemmer, bedoelde ik mezelf mee eigenlijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Omdat je met zwemmen je hele lichaam gebruikt, je gebruikt je armen, je benen, maar ook je buikspieren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je zwemt ontspan je en je lichaam wordt helemaal soepel door al het water
en als je dan opstaat ben je moe omdat het lichaam heel soepel is
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als ik me niet vergis is "zwemmen" de sport die het meest aangeraden wordt als je "iets" moet gaan doen of lichamelijk mankeert.
Met deze sport gebruikt je de meeste spieren.

Misschien ben je een paar weken bezig nu en nog niet fit? Dan zou het heel logisch zijn dat je "lichamelijk zo moe" bent. Een conditie opbouwen doe je niet 1, 2, 3, daar gaat meer tijd overheen.

Kijk ook eens naar je voeding. Meer inspanning is meer verbranding is meer eten...misschien vaker eten of meer eten en niet te vergeten 'beter' eten, daar moet je ook aan denken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in het water heb je veel weerstand dan is het voor je spieren ook zwaarder om vooruit te komen als je in het water beweegt kost dat veel meer kracht dan gewoon op land