Moet ik rustiger gaan sporten om meer af te vallen?

Ik ben 23 jaar, weeg 81 kilo bij een lengte van 1,71 meter en moet dus afvallen.
Ik lees op internet dat je het beste kan sporten op 75% van je maximale hartslag voor vetverbranding en dan krijg ik dus:
220-23= 197*0.75 = 148
Maar als ik sport op een hartslag van 148 merk ik echt niks, ik zweet niet en ik heb gewoon het gevoel alsof er niks gebeurt.
Dus meestal ga ik gewoon op een hoger tempo wat ik toch kan volhouden en dan kom ik op een hartslag van 184.

Betekend dit nu dat ik hiermee niet goed kan afvallen? Of hoe zit dit? Ik kan me gewoon niet voorstellen dat ik meer afval op een slakkentempo...

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Sport

Het beste antwoord

Het rustiger sporten wordt aangeraden omdat je het dan langer volhoudt. Echter is het natuurlijk wel zo dat je na 2 uur hardlopen meer calorieën verbrand dan na 2 uur wandelen. Als jij 2 uur hardlopen ook volhoudt, zou ik dat dan ook doen. Hou je hardlopen echter niet langer vol dan 1 uur en wandelen wel 2 uur, dan kun je beter gaan wandelen.

Verder; Willen afvallen begint niet alleen met sporten, maar ook bij het goed aanpassen van je voedingspatroon. Aanpassen betekent: gezonder eten volgens de Schijf van Vijf, kleinere porties en minder calorieën per dag.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Okee bedankt!
En qua voeding zit het wel goed, ik doe ook de opleiding voeding en diëtetiek dus dat zal wel moeten ;) alleen over het sporten vroeg ik mij dit gewoon af.

Andere antwoorden (1)

Ik sluit mij aan bij Loanna. Je kunt, omdat je over een langere periode kunt bewegen, meer calorieen verbranden indien je de intensiteit verlaagt. Dus dan zou je rond de 60 - 65% van je maximale hartslag moeten zitten.

Wil je echt goed afvallen dan is het aanpassen van je voeding de beste oplossing. En hiermee bedoel ik geen dieet, maar structurele aanpassingen. Een dieet geeft namelijk aan dat het 'tijdelijk' is, en volgens mij wil je geen tijdelijk resultaat.

http://www.fitness-weetjes.nl/beginnen-met-afvallen/afvallen-zonder-dieet/