Welke sporten waren vroeger wel Olympische sporten (dus op de Olympische Spelen), maar nu niet meer?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Sport
7.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hebbie het over de winter of de zomer spelen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of gewoon allebei?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
beide :)

Antwoorden (4)

Zomerspelen
Cricket, Croquet, Golf, Jeu de paume, Lacrosse, Motorbootracen, Pelota, Polo, Rackets, Roque, Rugby, Touwtrekken. Na de Spelen van 2008 zijn honkbal en softbal afgevallen

Toegevoegd na 1 minuut:
Discuswerpen Griekse Stijl - Tweehandig discuswerpen - Tweehandig kogelstoten - Tweehandig Speerwerpen - Verspringen vanuit stilstand - Hoogspringen vanuit stilstand - Hink-stapsprong vanuit stilstand - 200m Hinderniszwemmen - Touwklimmen - Halterheffen - Steenwerpen - Acrobatiek – Knotszwaaien.

Toegevoegd na 13 minuten:
Dat betekent dat als bij een toekomstige Olympische Spelen een nieuwe sport wordt opgenomen, een andere sport uit het programma verdwijnt.
De richtlijn hierbij is en blijft de cijfermatige eis
Uiteindelijk heeft een speciale commissie binnen de IOC het laatste woord
de cijfermatige eis is dat de sport gespeeld moet worden
In 75 landen en vier continenten (mannen) en 40 landen en drie continenten (vrouwen).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoezo vallen dingen weg vraag ik me dan af? Vooral honkbal? Wrom?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat betekent dat als bij een toekomstige Olympische Spelen een nieuwe sport wordt opgenomen, een andere sport uit het programma verdwijnt.
De richtlijn hierbij is en blijft de cijfermatige eis
Uiteindelijk heeft een speciale commissie binnen de IOC het laatste woord
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de cijfermatige eis is dat de sport gespeeld moet worden
In 75 landen en vier continenten (mannen) en 40 landen en drie continenten (vrouwen).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan ben ik toch echt benieuwd hoe een sport als Curling de standaards voor de Olympische winterspelen gehaald heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in nederland heb je 4 clubs
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat is dan één van de benodigde 75 landen. Kan er verder nog wel een stuk of 15 noemen, maar je gaat van zijn levensdagen geen 75 landen vinden waar gecurld wordt.
Idem trouwens voor schansspringen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tussen haaien doorcirkelen. Gouden medaille is onbelangrijk, blijven leven is de grootste prestatie :)
cricket, golf, lacrosse, motorboot racen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Touwtrekken en Kunst (Ook wel Literatuur of Poezie genoemd). Ja, of men het laatstgenoemde echt een sport kan noemen betwijfel ik, maar van 1912 tot 1948 was Poëzie een olympische discipline.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Olympische_Zomerspelen_1912
http://www.rektoverso.be/content/view/264/2/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In het oude Griekenland beoefende men andere sporten dan tegenwoordig.

Een aantal sporten, die bij de eerste Olympische spelen beoefend werden, maar tegenwoordig niet meer:

Pankration.
Het pankration was de vechtsport, waarbij vrijwel alles mocht. Slaan, trappen, verwurgen, vingers breken. Wat niet mocht was bijten en elkaars ogen uitsteken!

Wagenrennen en paardenraces
In het hippodroom werden de hippische sporten afgewerkt. Het hippodroom was te vergelijken met het stadion van de hardlopers. Niet meer dan een lange baan in de open lucht.

Bij de wagenrennen deden wagens met twee paarden ervoor mee(=tweespan) en met vier paarden ervoor(=vierspan).Niet de berijder van de wagens kreeg als hij won de overwinningstak, maar de eigenaar van de paarden.

Tegenwoordig heb je nog wel wedstrijden met twee en vierspan, maar die wedstrijden zijn met name gericht op behendigheid; het afleggen van een technisch parcours.
AlphaLimaSierra