Hoe kan ik mijn hardlooptechniek verbeteren?

Als ik hardloop, beweeg ik veel met mijn schouders, torso en heupen mee. Dit kost veel energie! Dat weet ik.. maar hoe kom ik er van af? Iemand ervaring?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Sport
Antoni
10 jaar geleden
Ter informatie: Als je in het algemeen de looptechniek van een vrouw vergelijkt met die van een man, is die van een vrouw sowieso minder naar vóren gericht dan die van een man. Dit is volgens mij te verklaren door de bouw van het vrouwenlichaam, die verschilt van het mannenlichaam.

Antwoorden (2)

je moet eerst proberen om op lage snelheid alles recht te houden, in het begin ziet het er raar uit en voel het niet goed maar na een tijdje zul je merken dat je lichaam zich "stil" houd. het bewegen van je bovenlichaam is niet heel erg als je geen 100 meter sprinter bent, het zorgt namelijk ook voor evenwicht
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wanneer je steeds beter getraind word, gaat je snelheid omhoog. Wanneer dat gebeurt gaat je lichaam ook efficiënter bewegen en krijg je een soort van 'sluiploop'.

Hierbij beweeg je je lichaam voornamelijk voorwaarts ipv op en neer met alle lichaamsdelen die alle kant op gaan om dat te ondersteunen. Je zou zelf kunnen proberen om je hoofs (ogen) op 1 hoogte te houden als je hardloopt. Dus zo min mogelijk op en neer (zoals voornamelijk voetballer doen wanneer ze 'hollen'.

Ik moet wel zeggen dat een moeizaam proces is om dat het een soort van neurologisch proces is en niet gehaast kan worden. Je lichaam moet langzaam maar zeker wennen aan een bepaalde loop.
hetzelfde geld voor je loopfrequentie; dus hoe snel je met je benen loopt.
Als je harder wil lopen ben je geneigd langere passen te nemen en niet zozeer je snelheid op te voeren. Zo'n basispas hoort bij jouw en is moeilijk 'snel' af te leren of te veranderen.