Pijn in scheenbenen tijdens het hardlopen, waar ligt dit aan?

Sinds een half jaar doe ik aan hardlopen, wel vanaf 0 moeten beginnen, maar nu heb ik het zover op kunnen bouwen dat ik meer dan 5 km. kan hardlopen. Hoe ver ik precies kan lopen weet ik helaas niet, aangezien ik tijdens het lopen zoveel last krijg van mijn scheenbenen, dat ik niet meer verder kan blijven lopen. Qua conditite kan ik het nog wel even volhouden, maar wanneer ik 2,5 km. heb gelopen dan begint de pijn en dat gaat dan niet meer weg.
Op internet heb ik gelezen dat het kan liggen aan verkeerde schoenen, wellicht dat zooltjes helpen, misschien gewoon overbelasting of overpronatie(?). Ik heb geen idee wat het kan zijn. Iemand ervaring mee?
Ps. ik heb 10 jaar gevoetbald op gras en nu loop ik op de harde straat. Wellicht speelt dat ook een rol van betekenis?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Sport
2K
Ritsuka
10 jaar geleden
laat eens nakijken of je schoenen goed zijn bij een winkel als Run2Day

Antwoorden (3)

Ik denk dat het overbelasting is. Er is een vorm die er langzaam insluipt: chin splints. Rustig aan doen, ga even langs een hardloopspecialist voor de juiste schoenen en wellicht de fysiotherapeut voor een schema. Succes.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Gap, ik heb precies hetzelfde
alleen weet ik waar het doorkomt; ongeveer 5 maanden terug was bij mij dit probleem zo erg dat ik naar de fysio ging, deze zei dat het kwam door dat ik mijn voeten verkeerd afrolde . hiervoor heb ik zooltjes gekregen((Dit is voornamelijk het geval als de pijn in een been zit of als je er bij de ene duidelijk meer last van hebt dan de andere)). maar resultaat bleef uit en na onderzoek bleek dat mijn onderste ruggenwervels gekanteld waren, hiervoor zit ik nu bij de fysio.((het geval als je aan beide benen evenveel last hebt, het probleem ligt dan centraal))
als ik jou was zou ik ook effe naar een SPORTfysio gaan en vragen of hij naar je afwikkel van je voeten kan kijken en gelijk kijkt of je knieen en rug recht staan en of er geen hoogte verschil in zit. Dit zijn eigenlijk de problemen waar het door kan komen.
wel BELANGRIJK is dat je even niet hardloopt! elke schokbelasting van je schenen nu maakt het later alleen maar erger en zuurder, vertrouw mij maar
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit kan een teken zijn dat je je tenen te veel lift. Dit is vaak een kwestie van veel je kuitspieren rekken en proberen je voeten zo ontspannen mogelijk neer te zetten tijdens het lopen. Ook zou het kunnen zijn dat je tijdens het lopen teveel naar voren 'leunt'. Goed rechtop lopen en de kruin van je hoofd omhoog duwen. Zooltjes worden tegenwoordig bij van alles gegeven. Ze kosten al snel tussen de 60 en 120 Euro en is lekker verdienen. Mijn Fysiotherapeut heeft ze al aan mijn hele gezin gesleten en bij geen van allen heeft het resultaat behalve dat die dingen soms pijn doen onder je voeten.
Als je ECHT goed wil laten onderzoeken zou je een bewegingsadviseur (via sportarts ) kunnen raadplegen. Een filmpje van jouw gehol kan dat rustig geanalyseerd worden om zo tot een betere houding en beweging te komen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik ga er hierboven (wellicht onterrecht?) van uit dat het niet echt je schenen zijn maar de spier vooraan naast je scheenbeen....