Mag een sportschool je committeren voor een half of heel jaar?

Ik wil best een behoorlijk bedrag per maand betalen voor een goede sportschool maar wanneer het mij niet bevalt of om een andere reden zou ik mijn lidmaatschap gewoon per maandag op willen/kunnen zeggen. Doet sportschool waar ik mij nu aan wil sluiten vraagt je om je voor een half of heel jaar te committeren. Dat vind ik niet prettig. Mag dat?

Toegevoegd na 2 minuten:
' per maandag' moet per maand zijn...... .(jammer dat de originele tekst niet kan corrigeren)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Sport
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De meeste sportscholen hebben in januari en september proefmaanden of iets dergelijks waar je het kunt uitproberen. Vraag daar naar.

Het beste antwoord

Hoi Motnamol,

De Wet Van Dam beschermt consumenten, een stuk beter dan voorheen: een lopend contract mag NIET meer stilzwijgend voor een langere periode worden verlengd. Je kunt dus nog steeds een jaarcontract aangaan bij de start, maar na dit eerste jaar moet je maandelijks kúnnen opzeggen.
De eerdere overgangsregeling is al ruim anderhalf jaar voorbij, dus moeten alle organisaties zich aan de Wet Van Dam houden. De enige uitzondering die ik kan verzinnen, is als je sportschool als rechtsvorm een vereniging heeft... en dat komt maar zeer zelden voor.

Kortom: de sportschool mag je een speciaal aanbod doen (vaak korting) voor een half of heel jaar, daarna moet je per maand kunnen opzeggen.
Wil je je niet vastleggen voor een langere periode? Dan kun je dat in overleg waarschijnlijk regelen, maar lijkt het me begrijpelijk als je maandprijs dan iets hoger uitvalt dan bij een jaarabo.

Succes!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja, dat mag.
Een eerste contract mag een half jaar of een jaar duren. Na afloop van dat contract kan er per maand opgezegd worden.