mag ik op de bodensee varen met mijn rubberboot met buitenboordmotor? heb ik daar vergunningen voor nodig?

ik wil mijn kleine bootje, 3,60m 10 pk bbm meenemen op vakantie, kan ik die zoomaar daar in het water gooien?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Sport
6.7K

Antwoorden (1)

"Er gelden toegangseisen voor boten boven zekere maten of motorvermogen,
evenals voor de stuurman. Het meer is overigens bijzonder aan te bevelen, niet alleen door het vaak mooie weer maar vooral ook wegens de vele te waterlaat plaatsen bij
kampeerterreinen. Er is vaak een goede zeilwind. Aan het waarschuwingssysteem voor
harde wind moet men zich zeker houden want het kan op en langs het meer geducht
spoken.

Men kan zonder keuring van de boot varen met: zeilboten met een zeiloppervlak tot 12
m² en/of een kleiner motorvermogen dan 6 pk. Alle boten langer dan 2.50 meter moeten geregistreerd worden.
Boten moeten voldoen aan verschillende eisen. Tweetakt motoren met een groter
vermogen dan 10 pk zijn verboden, evenals tweetaktmotoren van kleiner vermogen
indien zij rijker gesmeerd worden dan 1 op 50.

Bestuurders van vaartuigen met een groter zeiloppervlak dan 12 m² en/of voorzien van
een motor van 6 pk of meer, moeten in het bezit zijn van het "Bodensee-Schifferpatent".
Dit laatste is voor u geen haalbare kaart, daar u een Duitstalige cursus moet volgen en
een Duits examen moet afleggen. Hiervoor staat ongeveer twee weken.
Voor toeristisch verblijf kan een ‘Ferienpatent Bodensee’ afgegeven worden. Dit
Ferienpatent is maximaal 4 weken geldig. Het wordt afgegeven op basis van het ICC. "

Deze informatie en meer is na te lezen op:
http://www.anwbwatersport.nl/assets/files/Vaardocumenten%20Buitenland/Overig/Bodensee%202011.pdf