hoeveel kcal verbrand je met steps?

Ik ben bezig met afvallen en heb tot nu toe 3 jaar 0,0 gesport..
Heb nu een steps-apparaat van LTS, schuine steps.
Had me voorgenomen rustig te beginnen met 15 minuten per dag..
Maar het is eigenlijk toch HEEEEL zwaar, totaal niet rustig dus.
Nu heb ik mijn eerste 15 minuutjes erop zitten en zweet me kapot en heb overal al spierpijn.. (kan je nagaan hoe fit ik ben, uhum)
Nou heeft deze stepper een digitaal schermpje die kcal, steps en tijd aangeeft.

Hij geeft aan:
Tijd: 15 minuten
Steps: 600 (dit is per hele step, dus 1x links + 1x rechts = 1 step)
Kcal: 81

Nu gebruik ik valtaf.nl waar ze een dieet-dagboek hebben met activiteiten en kcal van voeding etc.
Daar geeft hij aan dat met 15 minuten steps je 230 kcal verbrandt..

Nu is mijn vraag dus, doe ik iets fout? Ben ik te langzaam of iets dergelijks? Vond het namelijk wel erg zwaar en voor mijn gevoel dus totaal niet rustig..
Of is het metertje in het apparaat niet helemaal in orde?

Of anders gezegd, hoeveel kcal zou je verbranden met 600 steps in 15 minuten?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Sport
10.9K
Ritsuka
10 jaar geleden
Niet de kcal tellen, die zijn onnauwkeurig. Dat apparaat geeft een schatting, en de website ook.
Je bent 15 minuten actief bezig geweest, hartstikke goed!
Morgen kun je eens een stukje gaan wandelen of fietsen, probeer elke dag zo een 15-20 minuten bezig te zijn, later kun je dit uitwerken naar 30.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je hebt gelijk, maar ik moet bezig zijn met iets, zodat ik niet ga snoepen..
En calorieen tellen is daar handig bij, aangezien ik dan steeds een halfuur bezig ben met berekenen wat ik eet en wat ik verbrand haha..
is toch weer een half uur dat ik niet aan eten denk.. maar aan getallen haha.
Ritsuka
10 jaar geleden
zoals je het hier typt ben je er wel heel erg obsessief mee bezig.
pas op dat je er niet in doorslaat. waarom heb je de neiging om te gaan snoepen? is het uit honger, is het uit verveling? heb je trek in zoetigheid?
eet je wel genoeg op een dag? als je alles bijhoud zoals je zegt kun je zo vertellen hoeveel je eet op een dag.
mogelijk krijg je te weinig binnen of kom je voedingsstoffen tekort en ga je daarom snaaien.
Ritsuka
10 jaar geleden
hier kun je trouwens berekenen wat je ongeveer op een dag nodig hebt: http://www.health-calc.com/diet/energy-expenditure-advanced
Bovenste getal (Basic Metabolic Rate) mag je nooit onder gaan zitten, dit heb je minstens nodig voor de processen in je lichaam, om te overleven dus.
En het onderste getal kun je ongeveer bepalen door de schuifjes aan te passen met je activiteiten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Haha nou ik wou dat ik obsessief doorsloeg..
Elke week begin ik opnieuw met een dieet, maar ik geef het altijd een paar dagen later op..
Ik snoep uuh weet eigenlijk niet waarom.. verveling, trek in fastfood, depressie..
Heb eigenlijk een jaar lang bijna alleen maar fastfood gegeten.. Misschien 1x per week gekookt, ook al hou ik wel van fruit dus heb afgelopen jaar wel genoeg fruit gegeten.. maar ben in een jaar 25 kilo aangekomen..
Nu is het toppunt bereikt en ga ik er 100% voor, hopelijk is dat volgende week nog zo..
Ben gister pas begonnen..
Gister:
Ontbijt: een bakje (150ml) optimel vanille yoghurt en 2 crackers met kipfilet
Tussendoor: een appel
Lunch: 2 boterhammen met halvajam en een glas versgeperste sinasappelsap (3 sinasappels)
Tussendoor: een sultana en een kop opkikker soep
Diner: 100 gr aardappelpuree, een rundertartaar 100 gr brocolli en 100 gr sla met magere yoghurt-dressing
Tussendoor: handje druiven en nog een appel Vandaag:
Ontbijt: een banaan, 1 cracker met halvajam en een glas melk
Niks tussendoor want ik stond om 11 uur op..
Lunch: bakje optimel vanille yoghurt met 2 lepels light cruesli en een appel
Tussendoor: 2 snack-a-jacks (rijstwafels met kaas)
Diner: Rijst met kipfilet, 1 courgette en 100gr maïs, gewokt met zoetzure saus.. (wat waarschijnlijk al niet echt goed is, die zoete saus..)
Tussendoor nog niks.. denk zo even een kop soep ofzo..
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oja en alleen maar water gedronken verder.. 1 glas cola light gister.. probeer dat ook te beperken, niet voor mn dieet maar voor mn tanden.. haha
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens mij klopt die site niet.. mijn bovenste getal is 2200.. is wel heel veel kcalorieen haha
Ritsuka
10 jaar geleden
dat bovenste getal komt waarschijnlijk door je huidige gewicht. Ik weet niet wat je lengte is, maar je kunt proberen een lager getal in te vullen.
Je zei dat je 25 kilo was aangekomen, dus probeer eens 90 of zo in te vullen. een banaan en een cracker is wel erg weinig als ontbijt
yoghurt is een tussendoortje, geen lunch
snack-a-jacks is eerder gebakken lucht
je avondeten is op zich wel goed hoor, zoetzure saus kan prima met mate. Volgens mij eet je veel te weinig, wat je vandaag gegeten hebt levert nooit genoeg kcal.
Als je dan ook nog eens begint met sporten, is het geen wonder dat je lichaam graag snoep wil hebben, het schreeuwt om energie.
Verder eet je vooral veel suikers en erg bewerkte producten (cracker is gebakken lucht, halvajam is zoetstoffen, optimel is zoetstoffen, cruesli is suiker en zoetstoffen, snack-a-jacks is gebakken lucht met chemische stoffen als smaakje)
Ritsuka
10 jaar geleden
probeer eens een fatsoenlijk ontbijt als een kom havermoutpap, met je banaan er in plakjes doorheen, erg lekker.
Of een grote omelet met groente (eventueel wat gehakt erdoor)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Haha ja, de bewerkte producten zijn meestal de producten met weinig kcalorieen :$
En s ochtends heb ik eigenlijk trek in niks..
Het is al heel wat dat ik iets eet.. ik moet dat ook echt naar binnen proppen..
En op zich heb ik nu niet echt behoefte aan snoep..
Ik at meestal savonds alles.. en overdag niks..
En nu ik een goeie maaltijd eet savonds, heb ik de rest van de avond niet zo'n trek meer..
's ochtends en 's middags eet ik echt omdat het moet.. heb eigenlijk de hele dag geen honger, totdat ik op mn avondeten op heb, op de bank lig en tv kijk.. dan begint de trek op te komen..
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
en ik heb t ook met 90 geprobeert.. 1800 kcalorieen.. vind ik nog steeds verschikkelijk veel.. ik hoor mensen altijd praten over een 1000-calorieen-dieet maar pas als ik dat schuifje op 35 kilo doe, zegt hij als bovenste getal minder dan 1000..
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
maar een omelet is toch vet.. 110 kcal per gebakken ei.. dan zit ik in de ochtend met 2 eieren en gehakt al op de 400 kcal of iets.. een havermout ik vind het lekker, smiddags of savonds, maar sochtends is het veel te dik en zwaar.. ik krijg het echt niet weg..
is een fruitshake iets? of is dat ook licht..
Ik denk niet dat ik een "fatsoenlijk ontbijt" naar binnen krijg.
Heb 1 keer een bak havermout naar binnen gepropt omdat mn vader (huisarts) ook zei dat t beter is om zoiets als ontbijt te nemen.. maar een uur later kwam het er weer uit..
S ochtends blijft niks binnen bij mij.. althans, geen normale voeding..
Ritsuka
10 jaar geleden
Bewerkte producten hebben weinig kcal, maar ook veel chemische stoffen die niet zo goed zijn voor je lichaam.
dan kun je beter gewoon boterhammen eten, en yoghurt zonder smaakje met een beetje honing of fruit er zelf in doen.
1800 kcal is helemaal niet zo veel hoor, dat heeft je lichaam gewoon nodig.
1000 kcal is een honger dieet! Nooit aan beginnen, daardoor kom je uiteindelijk aan. De reden dat je niks naar binnen krijgt is waarschijnlijk omdat je al zo lang alleen avondeten hebt gegeten en verder niks, je lichaam is het niet gewend.
Op zich zit je zo wel goed, meerdere keren op een dag kleinere maaltijden. Als je dit een tijdje vol houd krijg je vanzelf meer honger en kun je de porties vergroten.
Je hele stofwisseling is in de war, die moet je weer op gang helpen.
Maar dan kun je denk ik wel beter proberen te minderen met al die crackers en optimel. Vet is niet slecht, heeft je lichaam met mate nodig om te functioneren. Eigenlijk moet je alleen transvet vermijden (koekjes, chips, friet etc)
300-400 kcal is een prima hoeveelheid voor je ontbijt. Een fruitshake is een goed idee in de ochtend, lekker yoghurt (zonder smaakje) paar stukken ver fruit er in, en dan kun je een klein schepje havermoutvlokken erdoor doen. Krijg je een soort drinkontbijt. Drinken gaat vaak makkelijker dan eten in de ochtend :) En dan doe je de havermout voor de lunch, ook prima hoor.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oke bedankt, zal het proberen! :)
eerst maar kijken of ik het een week volhou.. haha
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mag ik vragen waar je het steps-apparaat gekocht hebt?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb hem gratis gekregen via gratisoptehalen.nl

Antwoorden (3)

Hoeveel kcal je verbrandt hangt af van jouw gewicht maar rustig op die steps klopt wel met 81 kcal als jij ongeveer 50 kg weegt volgens de bron (van li naar re dus 50 kg, 60 kg etc:

Sport Verbr. p/uur (50kg) Verbr. p/uur (60kg) Verbr. p/uur (70kg) Verbr. p/uur (80kg) Verbr. p/uur (90kg) Verbr. p/uur (100kg)
Aerobics, Steps : rustig 370 cal 444 cal 517 cal 591 cal 665 cal 739 cal
Aerobics, Steps: fanatiek 528 cal 634 cal 739 cal 845 cal 950 cal 1056 cal

Als je meer weegt heb je nog rustiger dan rustig steps gedaan dus je zult wat meer conditie moeten gaan opbouwen (en dat gebeurt ook heus wel).

Toegevoegd na 1 minuut:
230 kcal per kwartier verbrand je dus als je 100 kg weegt en fanatiek steps doet!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik weeg 110 :|
Dus betekent dit dan dat (laat ik de 100kg nemen) als ik het rustig doe 739 kcal per uur verbrand?
dus zo'n 180 per kwartier?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vul het in in de bron en je komt uit op 203 kcal per kwartier!
De vraag is nu wel: wat is rustig? Dat kan ik nergens vinden. Heb je ook alle andere lichamelijke dingen gecheckt op de site?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kijk eens in de gebruiksaanwijzing of dit apparaat het gemiddelde geeft (dus bijv voor 80 kg of dat hij je ook weegt en daarmee de kcal meet). In het eerste geval moet je dus wel wat sneller steppen want voor 80 kg kom je met rustig echt verder dan 81 kcal.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Haha ja dat is ook mijn vraag een beetje, ik heb verschillende sites gecheckt, maar er staat alleen intensief of rustig.. maarja hoeveel steps per minuut is rustig.. En sneller steppen, pfoe ik ging al helemaal kapot op dit tempo.. denk niet dat ik sneller kan :$
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kijk nu eerst eens in het boekje. Worden de getallen op jouw apparaat gegeven op basis van het gewicht van een gemiddeld persoon of niet (dat moet er echt in staan) of weegt het apparaat jou (zie je ergens jouw gewicht staan)?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geen idee, heb het apparaat gratis gekregen.. via gratisoptehalen.nl haha dus heb er geen info bij..
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
maar het zal mijn gewicht waarschijnlijk niet wegen.. want het maximaal belastbaar gewicht is eigenlijk 100 haha :$
Ritsuka
10 jaar geleden
hou het getal voor intensief maar aan, want voor jou voelde het intensief.
dat ligt aan je gewicht:
dit zijn de kcal gemiddeld per uur:

50 kg: 400
60 kg: 480
70 kg: 570
80 kg: 650
90 kg: 780
100 kg: 870
110 kg: 1000
120 of meer: 1100 tot 1800
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je bent goed bezig, Tess92! Je lijf moet nog wel wat wennen aan de inspanning die je doet. Dat merk je ook zelf, lees ik in je stukje. Kortom: je zit nog in de opbouwfase. Dan is het belangrijk om de intensiteit van je training niet te hoog te maken. Zet de 'weerstand' of 'zwaarte' van je apparaat dus niet te hoog, maar zo dat je in een lekker ritme kunt meekomen. Muziek helpt dan ook behoorlijk: mp3 speler op je hoofd en lekker het ritme van de muziek aanhouden. Langzaam ritme? Dan mag de weerstand wat zwaarder. Vlot ritme? Dan mag de weerstand iets omlaag. Steeds moet je lekker in het ritme kunnen meekomen.

Een andere tip: gebruik de MP3-lessen van Evy (of een ander) om goed op te bouwen en je lijf dus te laten wennen. "Evy" is een podcast gemaakt om niet-bewegende mensen in 10 weken maar liefst een half uur (dus 4-5 km) te leren rennen. Presentator Evy vertelt je tussen de muziek door wanneer je mag hardlopen en wanneer je moet wandelen en... moedigt je aan, met uitspraken als "Ik ben fier op je!". Je snapt: de inspannende stukken worden steeds langer en de ruststukken steeds korter :-)
Deze podcast is ook héél goed te gebruiken om (zoals jij) op te bouwen met steps, of om op te bouwen als je wat zwaarder bent en wil bewegen door actief te wandelen. De MP3's kun je gratis downloaden op http://www.rennenmetevy.nl
Veel plezier!

Op mijn blog loopvuur.tumblr.com lees je meer over motivatie en de voordelen van bewuster bewegen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Was ik nog vergeten te zeggen: hou steeds een rustdag na een dag steppen. Je lichaam moet herstellen: blessures liggen anders op de loer.
Probeer om op je niet-stepdagen iets anders te doen: stukje fietsen, zwemmen, pilates of iets anders. Heb je een Wii-fit? Ook leuk!
Op die manier voorkom je eenzijdige belasting van je lijf en voorkom je blessures.