Moet je een brevet hebben om te duiken?

Binnenkort ga ik op vakantie naar de Azoren. Hier is er de mogelijkheid om te duiken en aangezien ik dat nog nooit heb gedaan lijkt mij het superleuk om eens te doen. Het is niet de bedoeling om een hele week een cursus te volgen, maar gewoon 1x te duiken. (in de toekomst wil ik misschien wel een cursus doen) Is dat mogelijk? Of is het hebben van een brevet verplicht?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Sport
15.6K

Antwoorden (3)

Elke zichzelfrespecterende duikaanbieder zal een brevet eisen.
Zij zijn immers verantwoordelijk voor jou tijdens de duik.

En voor jezelf is het ook fijner als je precies weet wat je moet doen in onverwachte situaties.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het kan zijn dat ze "Introductieduiken" aanbieden, dan kan het wel, dan gaat er een instructeur mee die zich alleen met jou bezig houdt.

Toegevoegd na 2 minuten:
Oh en dan nog een laatste punt om rekening mee te houden:

"Je kan voor het duiken zonder brevet geen bekeuring krijgen, maar ALS er wat gebeurt valt het duiken zonder vooropleiding niet onder de verzekeringsdekking."
http://www.webdiver.be/duiken_voor_groentjes.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sowieso lijkt het mij niet verstandig om zonder brevet te duiken, ook al zou je het voor elkaar krijgen bij de duikaanbiede (wat trouwens een zeer slechte zaak zou zijn!), je hebt zelf geen idee waar je mee bezig bent. Je weet niet hoe je jacket/wing werkt, hoeveel lood je mee moeten nemen. Als je in paniek raakt en je zakt steeds verder naar de bodem, hoef ik je niet te vertellen van de gevolgen zijn. Maar inderdaad, bijna overal heb je introductie duiken: je gaat met een ervaren (meestal) instructeur mee. En hij regelt alle 'instellingen'. Hij houdt je meestal ook losjes met een hand vast, zodat er niks gebeurd. Maar voor je eigen veiligheid, ga NOOIT zonder brevet duiken! Die cursussen zijn er niets voor niks. Als je dit niet wilt, moet je je bij snorkelen houden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En vergeet ook niet die talloze gevallen van newbies die boven water komen en hun masker op hun voorhoofd plaatsen en zich opeens omringt weten door allerlei mensen die hen te hulp willen schieten :)
Duiken is prachtig, dat je wil gaan duiken op vakantie snap ik al te goed want ik heb bv. in de Rode Zee bij Egypte gedoken, je kijkt je ogen uit. Je hebt, bij de meeste duikexcursies geen brevet nodig. Echter geldt wel; geen brevet is gelimiteerd duiken. Je krijgt als beginner uiteraard een instructie en dan zul je met de hele groep hooguit 15 minuten gaan duiken in klein water. Zonder brevet mag je namelijk niet dieper gaan duiken dan 4 meter.
11 jaar geleden
Het hebben van een duikbrevet is niet verplicht voordat je op vakantie naar de Azoren gaat. echter om te gaan duiken zal elk duikcentrum een soort, meestal Padi, introductiecursusus doen voordat je mag duiken. Dit heeft niet alleen met de veiligheid van jou en de instructeur te maken, maar ook verzekeringstechnisch: je bent namelijk niet verzekerd als er wat gebeurt. Bovendien zou ik dit extra gaan verzekeren, hier in Nederland. Valt namelijk niet standaard onder de dekking van je vakantieverzekering.
Meestal moet je je ook medisch laten keuren. Dat kan vaak ter plekke, maar zou dit gewoon in Nederland doen. Dan weet je zeker dat het goed zit. Kost je gemiddeld 50 a 60 euro per keuring voor meestal 3 jaar.
Wat ook een optie is, hier de theorie te doen en daar praktijk. Of in ieder geval hier de boeken te kopen, dan kun je dit fijn in het Nederlands bestuderen ipv in een andere taal.
Ik weet dit aangezien ik zelf duiker ben (MasterScubaDiver).
Suc6 en veel plezier met het duiken. Schijnt er erg mooi te zijn.