waarom is de paardenrace geen olympische sport?

Geen uitleg

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Sport

Antwoorden (2)

niet populair genoeg wereldwijd. bovendien zit het olympische toernooi vol. een sport erbij betekent daarom dat een andere sport moet wijken.
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
Olympische sporten zijn sporten waarbij de menselijke inspanning, al dan niet met hulpmiddelen, het belangrijkst is en waarbij de menselijke competitie in de sport onderling meetbaar te onderscheiden is. Het is dus een toernooi van en door mensen.

Bij paardenraces geldt dat niet omdat de kracht en de conditie van de paarden de onderlinge uitslag bepaald en niet die van mensen. De jockeys die de paarden berijden hebben maar zeer ten dele invloed op de uitslag van een paardenrace.
Een jockey kan weliswaar bijdragen of afbreuk doen aan de prestaties van een racepaard maar de meetbaarheid hiervan is niet vast te stellen.
Je kan immers een heel goede jockey op een slecht paard hebben waardoor deze als mens de race verliest.
Anderszins kan een paard zonder jockey op z'n rug de race glansrijk winnen.
Het paard wint de race dan wel maar dat telt dan niet omdat de berijder er onderweg vanaf viel...

Paardensporten zoals dressuur en springen zijn echter wel Olympische sporten omdat hier de mens (de berijder) bijzondere vaardigheden moet hebben, die in competitie meetbaar zijn, om het bereden dier tot bepaalde prestaties te laten komen.
De mens is dus de bepalende factor in deze sporten en hier geldt dat mens en dier samen de prestatie leveren.
Als de berijder onvoldoende kennis en vaardigheid heeft zal het dier in deze sporten ook nooit maximaal presteren.

Omgekeerd geldt dat als het dier in mindere conditie is, de berijder maximaal zijn best zal moeten doen om toch tot een aanvaardbare prestatie te komen. De jurering is dan de meetfactor die bepaald of een koppel slaagt of niet.