Hoe duik je het snelst naar de bodem van een zwembad (5m) zonder vinnen of andere hulpmiddelen ?

Ik stelde vorige week de vraag of men nog duiktechnieken had, daar kreeg ik één antwoord op dus stel ik deze vraag wat specifieker. Ik zoek technieken waarbij je zo snel mogelijk naar de bodem kan duiken (zwembad, ong. 5 meter) als je al in het water ligt, zonder vinnen. Ik hoorde iets over de hoekduik techniek, misschien kan iemand daar wat meer over uitleggen, of heeft iemand anders nog een andere techniek.
Alle tips die daarbij horen zijn welkom.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Sport
3.6K

Het beste antwoord

De hoekduik kan worden gebruikt om snel richting de bodem te gaan. Bijvoorbeeld om iets van de bodem te pakken, een obstakel aan de oppervlakte te ontwijken of ergens naar toe te duiken om het te bekijken (bijvoorbeeld bij snorkelen of duiken). De essentie van de hoekduik is om met een beweging hoofdwaarts richting de bodem helemaal onder water te komen. Om dit snel en efficiënt uit te voeren, is het belangrijk om zo recht mogelijk naar beneden te gaan en de beweging zo gestroomlijnd mogelijk uit te voeren (zo weinig mogelijk weerstand). Door de kin op de borst te brengen wordt de beweging naar beneden ingezet, met behulp van een krachtige armdoorhaal wordt een startsnelheid gecreëerd. Door benen gestrekt boven water te brengen, kan de beweging naar beneden snel en gestroomlijnd plaatsvinden.
Hier staat ook een video bij:
http://www.zwemwiki.org/tiki-index.php?page=Hoekduik#Essentie

Voor het uitvoeren van de hoekduik zwemt men aan de oppervlakte van het water. Na een teug lucht genomen te hebben wordt het bovenlichaam met een hoek van 90 graden naar beneden gebogen. Vervolgens worden de benen recht omhoog gestoken zodat het gewicht van de benen het lichaam verder naar beneden duwt. Als de voeten, en eventueel de vinnen, onder water zijn kan er verder gedoken worden.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hoekduik
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En vervolgens dus wachten tot je op de bodem bent? 5 meter is nogal een eind dan.
Ik zou na de duik verticaal naar beneden zwemmen, dat gaat veel sneller dan naar beneden zakken.