is fitness een sport?

Ik heb de discussie met iemand of fitness een sport is, maar hij wil mij geen gelijk geven, ondanks verschillende internetbronnen die mij gelijk geven. Heeft iemand hier een duidelijk antwoord op?

Wikipedia: Een sport kan omschreven worden als een fysieke krachtmeting (bijvoorbeeld zwemmen), fysiek spel (bijvoorbeeld voetbal) of denkspel (bijvoorbeeld schaken) dat op reglementaire wijze in competitieverband of recreatief gespeeld kan worden.
encyclo.nl: lichamelijke activiteit voor je plezier of als beroep Voorbeelden: Zwemmen, voetballen, schaatsen en wielrennen zijn verschillende sporten

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Sport
8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik snap het standpunt van degene die zegt dat fitness geen sport is. Het is een set ongedefinieerde lichaamsoefeningen zonder competitie element. Fitness voldoet aan geen een element zoals beschreven in je eigen aangehaalde wiki zin.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De sport is om hier geen discussie van te maken.je moet van fitnessen moe worden en niet van een nutteloze discussie

Het beste antwoord

Fitness is zeer zeker een sport en ik weet wel zeker dat je deze discussie hierover gaat winnen, want je spant je in zekere zin zo erg in dat je gaat zweten, en dan nog de vraag waarom zou het geen sport zijn ?
fitness behoort tot sporten kijk maar naar bijvoorbeeld gewichtheffen wat op tv komt behoort volgens mij ook tot fitness ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Volgens jouw bron is fitness geen sport want je doet niets aan de meting, je bent niet met anderen bezig om te vergelijken bij fitness.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik denk dat jouw tweede bron (zag ik over het hoofd) meer te maken heeft met sportEN. Bij fitness ben je wel aan het sportEN maar het is geen sport. De voorbeelden duiden ook allemaal op competitieve bezigheden.

Iets wat je doet om je eigen conditie te vergroten is lichamelijk bezig zijn of sportEN (zo noemen de meeste mensen het als ze naar de fitness gaan) maar nog geen sport met een competitief aspect.

Toegevoegd na 6 minuten:
sporten
[regelmatig werkwoord]• lichamelijk bezig zijn, meestal samen met anderen vb:'s avonds gaat Peter altijd een uurtje sporten
http://www.encyclo.nl/zoek.php?woord=sporten

Fitness is dus een vorm van sportEN.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord!
Maar een sport hoeft toch niet per sé een competitief element te bevatten. Zoals Wikipedia (mijn eerste bron) bevestigd kan het ook gewoon als vorm van recreatie dienen.
En hoe zit het als je fitness wel als competitief iets gaat zien. Dus wie kan het hoogste gewicht, het langste bezig zijn of zelfs wie valt het meeste af. Iets als spinnen, roeien of gewichtheffen is bijvoorbeeld makkelijk als wedstrijd te beoefenen.
En hoe zit het dan met triatlon of meerkamp? Dat is ook een combinatie van sporten, maar wel/ook in competitief verband. En als je 3× per week buiten gaat hardlopen zonder de intentie dat zo snel mogelijk te doen. Doe je dan aan sport of is het maar gewoon ''sporten''?
Alvast bedankt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Recreatief kan toch nog best, je kunt een potje recreatief beachvolleyballen maar omdat je tegen iemand anders speelt is het een sport.
ja ik zit op fitness het is wel degelijk een sport