Wat is Kielhalen?

Het schijnt iets te maken te hebben met boten en watersport.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Sport
1.9K

Het beste antwoord

Kielhalen is een straf die in vroeger tijden door een kapitein van een schip kon worden opgelegd aan leden van de bemanning.

Bij het uitvoeren van de straf kreeg de gestrafte een ijzeren harnas aan. Met een touw werd de gestrafte onder de kiel van het schip door getrokken. Kielhalen kon worden uitgevoerd in de lengterichting van het schip, of overdwars. De eerste methode betekende meestal de dood van de gestrafte.

Om te voorkomen dat hij al te veel zeewater binnenkreeg, werd een spons om zijn arm gebonden waarop hij kon bijten. De scheepsarts (chirurgijn) was altijd in de buurt om de fysieke conditie van de gestrafte in de gaten te houden. Doordat de scheepsromp altijd begroeid was met zeepokken, mosselen en schelpen leverde kielhalen aanzienlijke verwondingen op.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

een persoon onder de boot doortrekken met een touw. Vroeger was dit een straf, tegenwoordig niet meer (denk ik)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Vroeger was kielhalen een straf op een boot. Je werd dan met een touw om je benen onder de boot door gesleept, van voor naar achter. Lekker langs het ruwe hout, vol met algen en schelpen, en zonder adem te halen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Vroeger werder mensen die een straf verdienden aan een touw gebonden dat langzaam onder de boot door getrokken werd...