Wat is de doorsnee van het speelveld van een wedstrijddartbord?

Dus de doorsnee van de buitenste cirkel, waarbinnen nog gescoord wordt.

jc54
11 jaar geleden
in: Sport
5.6K

Het beste antwoord

Het dartboard zelf moet ongeveer 451 mm diameter zijn. Het 'speelveld', gemeten van buitenkant draad tot buitenkant draad moet 340 mm zijn met een nauwkeurigheid van 0,5 mm.
Dit althans volgens de regels van de Britse Dartbond. (BDO).
Het e.e.a. is te vinden op de site van BDO. (http://www.bdodarts.com/) In de downloadsectie staan documenten. In Nr.1 "BDO Playing Rules" Pag 4 zijn deze afmetingen vermeld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Volgens verschillende sites is de doorsnee van het bord ca 45 cm. Maar ik heb geen maat kunnen vinden voor de diameter van het deel waarin je nog punten scoort, zelfs niet op de site van de dartbond. Toch vreemd, want verschillende andere maten zijn tot op de centimeter of zelfs millimeter vermeld:
"Het bord dient vanaf de vloer tot het middelpunt bull op 1,73m te hangen. De gooiafstand is vanaf de voorkant van het bord 2,37m. Als alles goed bevestigd is, dan is de diagonale lijn vanaf middelpunt bull tot aan de werpstreep (oche) 2,937m."
11 jaar geleden
Waarschijnlijk bedoel jij niet de doorsnede (=oppervlakte) maar de diameter. Van een reglementair wedstrijdbord is de diameter 17 3⁄4 inch (≈ 45,1 cm)

De doorsnede is de oppervlakte (πr²≈ 1597,5 cm²)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Computoon
11 jaar geleden
Meetkundig heb je gelijk met het begrip 'doorsnee'. Ik ben uitgegaan van de 'volkstaal' die de begrippen 'doorsnee' en 'diameter' door elkaar gebruikt. Maar zou die ca. 45,1 cm het 'scoorgedeelte' zijn van het bord (= t/m de zogeheten 'double ring') of het bord als geheel?
jc54
11 jaar geleden
Ik bedoel inderdaad de diameter, maar dat is hetzelfde als de doorsnee (althans in mijn beleving).
Ik heb vroeger geleerd: doorsnee of doorsnede = diameter
straal = radius = halve diameter
verder de nog steeds geldende formules voor het berekenen van de omtrek en de oppervlakte.