Is 16.1km (10 miles) hardlopen op 17/18-jarige leeftijd slecht?

Afgelopen september heb ik de 5km gerend op de Tilburg Ten Miles. Daarna ben ik meteen weer fanatiek gaan trainen en ik wil graag met een vriend de 10km of de 16.1km gaan hardlopen op de Tilburg Ten Miles. Er is bekend dat een halve/hele marathon rennen slecht is op deze leeftijd, geldt dit ook voor de 10 of 16.1km of maakt dit niks uit voor je lichaam?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Sport
1.5K

Antwoorden (4)

Hardstikke gezond voor je. Het wordt pas kritiek als je boven de 30 km loopt. Je lichaam gaat dan "zichzelf opeten". Mits je er goed voor traint is die 16km niet slecht voor je!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voorlopig op 5 of 10 km houden, snelle atleten gaan pas op latere leeftijd over op langere afstanden, om hun basissnelheid te behouden. Als tijden je niet veel uitmaken kun je ook wel verder lopen, voor je gezondheid maakt het niet veel uit. Op een atletiekvereniging moeten wel genoeg mensen zijn die een verstandige lange termijnplanning kunnen maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In deze bron staat dat B-junioren de 16,1 (10 engelse mijl) inderdaad als maximale afstand hebben: http://www.atletiekunie.nl/index.php?page=109&nieuwsitem=7882 en B-junioren zijn in 2012 de jongens die geboren zijn in 1996 en 1995 en jij bent van 1995 denk ik zo?

Geen probleem dus als JOUW lichaam het aan kan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste Donker,

Ik ben atletiektrainer in Utrecht. Die 10EM kan je op jou leeftijd gewoon lopen, zorg wel dat je er goed voor hebt getraind, anders is het heel slecht voor je pezen en botten. Ik ben nu zelf 48 jaar en liep op mijn 19e een hele marathon zonder te trainen in 2 uur en 56 minuten, maar mijn botten en pezen waren niet gewend aan zo'n druk en heeft me een hele lastige knieblessure bezorgd.

Dus mijn advies bouw alles goed op en luister naar je lichaam! Voel je pijn ga niet door, maar neem even rust, dat is voor je lichaam het beste!

Voor advies mag je me altijd een email sturen!

Gr. Bram