Is het mogelijk om voor een minderjarige een vergunning aan te vragen voor het schieten met een luchtbuks op eigen terrein?

Mijn zoon zou dus graag in onze eigen tuin met een luchtbuks willen schieten. Maar nu heb ik gelezen dat dit niet mag als minderjarige... is het misschien mogelijk om een vergunning aan te vragen zodat dit wel mag? We willen liever niet bij een schietvereniging...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Sport
1.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarop wil hij schieten en waarom een luchtbugs en geen schietvereniging? Is een pijpje met stukjes krant als pijl niet interessant genoeg?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
We willen gewoon op kaartjes schieten, voor de lol dus... Onder toezicht van mij, maar ik las dus dat iemand onder de 18 niet mag doen. Wou dus graag weten of daar een vergunning voor te krijgen is...
Hij is 14 jaar... Schietvereniging gewoon liever niet, heb er geen zin om daar maandelijks voor te betalen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je begrijpt wel dat dit geen speelgoed is?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Absoluut, maar t lijkt me zeker geen kwaad kunnen om met mijn zoon op kaartjes te schieten. Weet zeker dat hij hier heel voorzichtig mee om gaat...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat een onzin...
Een schietvereniging kost in het algemeen voor jeugd heeeel weinig..
Kunnen gratis gebruik maken van de wapens:. Als je die nog eens moet gaan aanschaffen dan duurd het lang dat je het het er uit hebt en kogeltjes en kaartjes blijven even duur.... Bij mijn vereniging jeugd 76 euro per jaar daar kun je echt geen wapen voor kopen en een beetje begeleiding is echt niet weg..

Het beste antwoord

Ook in je eigen tuin schieten onder de 18 mag niet.
Je mag het wapen gewoon niet voor handen hebben onder de 18, dat is ook een reden waarom paintball officieel vanaf 18 jaar is. Je krijgt er zeker geen vergunning voor.
Op een schietclub mag je vanaf 14 jaar onder begeleiding schieten. Dat is veiliger en verstandiger,.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In principe is het toegestaan om een luchtdrukwapen voorhanden te hebben want voor een categorie 4 wapen is er een draagverbod: [wet]lucht-, gas- en veerdrukwapens behalve zulke door Onze Minister overeenkomstig categorie I, sub 7°, aangewezen, die zodanig gelijken op een vuurwapen dat zij voor bedreiging of afdreiging geschikt zijn [/wet]

Uitzondering is echter: [wet]Artikel 26 WWM Het is personen die de leeftijd van achttien jaren nog niet hebben bereikt verboden een wapen van categorie IV voorhanden te hebben.[/wet] Als de luchtdrukbuks echter valt onder : die zodanig gelijken op een vuurwapen dat zij voor bedreiging of afdreiging geschikt zijn Dan is het voorhanden hebben ook niet toegestaan want dan valt de buks mogelijk onder een categorie 1 sub 7 wapen waarvoor geldt dat conform artikel 13 WWM het bezit absoluut onwenselijk is en daarmee dus ook verboden is.

Het is niet zo dat dit wapen specifiek vermeld moet zijn in een van de lijsten want uit de bespreking komt het volgende naar voren:Gelijkenis met lijst a/bOok de voorwerpen die niet in die bijlage zijn genoemd, maar die voor wat betreft hun vorm, afmetingen of kleur daarmee een sprekende gelijkenis vertonen zijn overeenkomstig dit artikel aangewezenOvertreding van art 13 WWM levert een misdrijf op: [wet]Artikel 55 WWM Met gevangenisstraf van ten hoogste negen maanden of geldboete van de vierde categorie wordt gestraft hij die handelt in strijd met de artikelen 9, eerste lid, 13, eerste lid, 22, eerste lid, 26, eerste lid, of 31, eerste lid. [/wet]

http://forum.infopolitie.nl/viewtopic.php?t=15945