Hoe kan ik (bij gegeven hartslag) meer vermogen leveren?

Om sneller te kunnen roeien wil ik (naast een efficiënte techniek) zoveel mogelijk vermogen kunnen leveren.

Als ik maximaal ga, is *gevoelsmatig* mijn ademhaling de beperkende factor: ik ga echt hijgen, en ik kan niet meer sneller. Dit terwijl mijn spieren slechts licht verzuurd aanvoelen. Gevoelsmatig zouden mijn spieren dus meer vermogen kunnen leveren, maar worden ze beperkt door de ademhaling.

Als ik echter met een hartslagmeter ga roeien, zie ik dat niet de ademhaling, maar de hartslag de beperkende factor is. Het hijgen en de gevoelsmatige uitputting treden op bij een hartslag vanaf ongeveer 180. Hoger komt de hartslag niet. Wanneer ik mij net een tikje minder inspan zodat de hartslag rond de 170 komt, met af en toe uitschieters tot 175, houdt het hijgen op, en kan ik gewoon flink doorroeien.

Maar ook dan (dus met hartslag beperkt tot net boven de 170) heb ik het gevoel dat de spieren nog lang niet aan hun maximum zitten.

Ik zou graag meer vermogen willen leveren. Ofwel: de spieren meer werk laten doen. Mijn vraag is daarom: hoe kan ik de spieren meer werk laten doen, zonder de hartslag te laten stijgen? Welk trainingsprogramma zou ik daarvoor kunnen volgen?

(Of is deze vraag fysiologisch gezien zinloos, en moet ik mijn verbetering op een heel andere manier zien te bereiken?)

Cryofiel
11 jaar geleden
in: Sport

Het beste antwoord

Het komt erop neer dat je een sporthart moet ontwikkelen met grotere kamers. De maximale frequentie hangt in de praktijk af van leeftijd (grootte, veerkracht wand ? elektrische eigenschappen).

Daarom moet het hart vergroten om nog meer vermogen te leveren. Medisch gezien is een sporthart volgens de specialist geen vergroot risico en wordt het gezien als een gezonde aanpassing. Je kunt dus veilig nog wat meer trainingsarbeid verrichten. Ook zal het hart op de lange termijn weer naar normale proporties terugkeren. Het hangt er vanaf wat je rusthartslag is, als die al erg laag is, dan is er niet zoveel ruimte voor verbetering lijkt me. Normaal bij een sporthart tussen de 40 en 60 slagen per minuut. Zit je al op 40 dan zou het fysiologisch gezien zinloos zijn om nog verder te proberen te verbeteren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je hartslag kan je ook mentaal beïnvloeden. Zoals Tibetaanse boeddhisten kunnen doen.
Daarvoor heb je eerst een training voor nodig, en de basis training is leren mediteren.
Leren om in de trans-toestand te komen, waarin jij de baas kunt zijn over je eigen lichaam.
Dan kan je tijdens de inspanning gaan proberen om je hartslag lager te krijgen en je ademhaling te reguleren.

http://www.columbusmagazine.nl/nieuws/653/meditatie_redt_bouwvakker.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Als je je hartslag omlaag brengt, kan het lichaam minder inspanning leveren. Dat is nu juist niet de bedoeling. Het omlaag brengen van de hartslag is bedoeld om te ontspannen. Dat wil ik tijdens een wedstrijd juist niet. Of begrijp ik je antwoord nu verkeerd?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eigenlijk bedoel ik ook (wat ik niet schrijf), dat je niet alleen de hartslag lager brengt, maar tevens ook krachtiger maakt. Dus dat er met 1 hartslagbeweging, meer bloed wordt doorgepompt. Mijn vader heeft een sporthart (jij wellicht ook), dwz dat hij af en toe een hartslag kan overslaan. Eigenlijk wilde ik het antwoord uitbreiden met het mentale gevoel wat sporters soms hebben. Namelijk het 'in the flow' zijn, waarbij sporters geen fouten maken, alles soepel verloopt, en op hun absolute top functioneren.
Het is eigenlijk een meditatieve toestand TIJDENS het sporten. Heb er een filmpje over op Youtube, maar daar kan ik momenteel niet bij. Hmm, heb er geen bookmark van, zal wel wat langer duren voordat ik hem weer heb gevonden.
Cryofiel
11 jaar geleden
Heb je een aanwijzing dat de hartslag daardoor inderdaad meer bloed per slag kan pompen? Die 'flow' ken ik maar al te goed. Als je die bereikt, voelt het alsof je één wordt met de boot. Samen met je boot vaar je dan niet meer door het water, maar zweef je boven het water. Alles gaat moeiteloos, soepel en harmonieus. Ik heb zelfs eens meegemaakt dat ik in die 'flow' zat en dat het begon te regenen. Pas na een hele tijd had ik door dat het was gaan regenen en dat ik al behoorlijk nat was geworden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee heb geen aanwijzingen, ben geen medicus of wetenschapper. Dus in "de zone/flow" is voor jou de perfecte staat, daarmee is jou vraag hier beantwoord? Dat je zo een optimale sportprestatie kunt gaan neerzetten.
Nu nog leren hoe je "bewust" in die zone kunt komen, of niet? Heb inmiddels het filmpje gevonden.
"... you can learn how to LIVE in the zone, and not just once in a while".
Vanaf de 3e minuut wordt er over "the zone" gesproken. Maar wellicht vindt je de rest ook interessant. http://www.youtube.com/watch?v=s22gDqHETQU&feature=youtube_gdata_player
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zelf "denk ik" redelijk te hebben uitgevonden (voor mezelf dan) hoe je in "de zone" kunt komen.
Dat is door je herinneringen gevoel aan te spreken. Je hebt immers meerdere malen ervaren hoe het is om in de zone te zijn.
Die herinneringen kan gebruiken zodat jij je kunt gaan visualiseren dat je momenteel in die zone verkeerd. Je sport, en je visualiseerd. Die visualisatie is zo groot en sterk (je gedachtenkracht), dat je voelt dat je in de zone bent. En voordat je het werkelijk door hebt, verkeer je daadwerkelijk weer in de zone. Uiteraard heeft mijn kennis van TaiChi en Qigong me geholpen voordat ik deze truuk voor mezelf had gevonden. Roeien is een eenvoudige sport om die zone te vinden. Want het is een sport die voornamelijk bestaat uit herhaling van 1 en dezelfde beweging. Gemakkelijk om in een trans te raken, zoals je eenvoudig in een trans kunt komen door te luisteren hoe de trein over het spoor rijdt en je de regelmaat van het geluid hoort. Tadang... tadang... tadang... Net zoals hardlopen, wielrennen, enz. Bij denksporten is het al moeilijker, zoals basketbal, bowlen, voetbal.
Cryofiel
11 jaar geleden
Die flow is een prachtige situatie om in te geraken. Het lukt niet vaak, want roeien is niet zo eenvoudig als het lijkt. Maar als het lukt, is het een fantastisch gevoel. Maar het is niet voldoende om ook volgens de tijdwaarneming van de wedstrijdleiding een goede prestatie neer te zetten. Je roeit voor jezelf dan wel de sterren van de hemel, maar dat wil niet zeggen dat het ook snel gaat. Het neerzetten van een optimale prestatie doet pijn. Je bent daarbij niet echt in de flow-situatie. Gedeeltelijk wel, maar toch ook weer niet, omdat je je moet concentreren, en omdat je tot het maximum gaat en de pijn in je lichaam je gedeeltelijk uit de flow haalt - maar tegelijk ook weer niet. Hmm, moeilijk te verwoorden, merk ik. Hoe het ook zij, het in de flow geraken is niet voldoende. En al zou het voldoende zijn, dan nog zou ik met een hoger vermogen een snellere tijd kunnen neerzetten terwijl ik in diezelfde flow ben. Vandaar dat ik dus, naast die flow, ook streef naar het leveren van een zo hoog mogelijk vermogen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Cryo, Even wat vragen over je ervaringen tijdens de flow:
1) Had jij toen een betere prestatie geleverd voor het type prestatie die jij voor die activiteit wilde leveren?
2) Was de prestatie moeitelozer gedaan?
3) Was jij minder vermoeit na de prestatie?
4) Had je minder last na de prestatie, dus minder spierpijn enz?
5) Ging je tijdens de flow wellicht sneller en sneller totdat je tot je lichamelijke grenzen kwam? Dus tot je tot je maximale lenigheid kwam, of maximale snelheid van de bewegingen.
6) Hoe zit het met je persoonlijke records, zat je toen ook een in flow? Deze vragen stel ik, omdat IK ervan overtuigt ben, dat je meer kunt presteren dan normaal.
OK, voor een wedstrijd ben je wellicht gespannen.
De wedstrijd gaat tot voorbij de pijngrens.
De wedstrijd heeft de maximale lichamelijke conditie nodig.
De webstrijd heeft de maximale concentratie nodig.
Allemaal condities die het maken van een flow tegenhoud.
Maar, als je toch super getraind ben om in die bovenstaande condities toch in de flow te komen (en te blijven!), zou je dan niet voorbij die snelheid kunnen, zou je niet voorbij die concentratie kunnen, zou je niet voorbij je lichamelijke beperking komen zoals lenigheid, zou het je niet gemakkelijker afgaan, waarbij je nog tandjes hoger kunt.
???? Als je continu traint en je bent continu in de flow, kan je dan niet die lichamelijke grenzen verleggen. Die lenigheid, die spierkracht, die concentratie, die conditie?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een wedstrijd is ook tactiek, wanneer ga je welke prestatie leveren, wanneer ga je voluit, hoe moet je je krachten verdelen tijdens de prestatie?
Wat als je eerder voluit kan, omdat je in de flow die voluit prestatie langer kunt volhouden, en/of je voluit groter ligt dan zonder de flow? Wat als je tijdens de flow helderder van geest bent, en je dus tijdens de flow de betere beslissingen en tactiek kunt bepalen en coordineren/time-en.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat de flow ook doet (kan je nagaan), is dat hij je een groot stuk vertrouwen geeft. Je 'weet' eigenlijk hoe je zult eindigen, grote kans dat je 'weet' dat je onverslaanbaar bent en je zult winnen. Je 'weet' dat je die voluit tot het einde kunt volhouden. Je 'weet' dat je nog harder kunt.
Kortom een winnaarsmentaliteit. Alleen die 'kan' je al laten winnen.