waar letten ze op met de f3 met paardrijden?

ik ga over 3 weken de f3 rijden.
ik wil alvast gaan oefenen voor de f3.
maar waar kan ik nou nog eens op oefenen?
en waar let de jury op met de proef?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Sport
2.4K

Antwoorden (3)

Voor zover ik weet, zit je met F3 bijna op de normale B-dressuur.
Dan wordt hier op gelet:
- probeer een goede, stille aanleuning te krijgen.
- in de hoeken vraag je stelling, dus het hoofd buigt een beetje in de richting waarheen je gaat. Let erop, dat je het paard wel op " het pad" houdt, met je binnenbeen. Anders valt hij naar binnen, van de hoefslag af.
- rijd de figuren netjes op de letter:
Als je van de hoefslag afgaat, gaat het hoofd ongeveer op de plek van de letter van de hoefslag af.
Ga je de hoefslag op, dan zorg je dat je ongeveer 1 meter voor het bordje met het hoofd op de hoefslag komt.
- rij op het juiste been! Dat wordt nog wel eens vergeten en kost je elke keer 1 punt aftrek.

Dit zijn de algemene punten waar op gelet wordt. Zodat " het plaatje" goed is.
Verder heeft iedereen zijn eigen aandachtspunten natuurlijk, de ene ruiter vindt het halsstrekken erg makkelijk, de andere krijgt het niet voor mekaar. Dus lees de proef eens door en oefen hem zelf. Dan merk je, welke onderdelen nog moeilijk gaan. Dan kan je daar extra op oefenen nog.

Heel veel succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat zijn inderdaad zo'n beetje de belangrijkste punten. Ook heel belangrijk, die niet in het protocol staat maar wél altijd invloed heeft op de jury: Laat zien dat je het leuk vind! Blijf lachen, wat er ook gebeurd. Dus ook als je proefje in de soep loopt, laat zien dat je sportief bent en er om kan lachen ipv kwaad wordt en je paard de schuld geeft...Jury's hebben vaak meer waardering voor iemand wiens pony stronteigenwijs de verkeerde kant op loopt, maar die zijn pony lachend en met respect weer de goede kant op stuurt, dan iemand die chagrijnig en boos zijn pony de andere kant op schopt en in de mond trekt... Respect voor het paard is heel belangrijk. Geen getrek in de mond, geen geschop in de zij (Dríjven, niet schoppen!) en geen onnodig zweepgebruik vind ik persoonlijk erg belangrijk. Je kan je volte nog zo rond rijden, als je daarvoor je pony moet schoppen en trekken, dan krijg je er echt geen hoog cijfer voor. Paardrijden gaat om de samenwerking tussen mens en paard. Is je paard even eigenwijs? Corrigeer hem op de juiste manier, zonder frustratie en boos worden, en het wordt je nauwelijks kwalijk genomen op de beoordeling.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rinke, je hebt helemaal gelijk.
Paardje altijd in zijn waarde laten en niet chagrijnig of mokkend rond gaan stampen, als iets niet lukt.
Als een onderdeel niet goed gaat: er komen nog 35 onderdelen! Op naar de volgende :)
Dus je vooral niet druk maken, als je een foutje maakt.
op het goede been rijden !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Wat bedoel je?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat je op het goede been moet lichtrijden.
Amadea
11 jaar geleden
Dan snap ik nog niet wat dat betekent. Leg eens uit: welk been en hoe licht rijden?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
lichtrijden op het goede been, betekent dat je in draf, op het juiste moment gaat staan en zitten. Dus als het buitenbeen van het paard naar voren gaat, ga jij staan. ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea, als je draaft, kijk je naar de schouders van je paard, voor het zadel.
Er gaat er steeds 1 naar voren en de ander gaat dan naar achter.
Tel dan mee, met die beweging: links-rechts-links-rechts. Als je rechtsom rijdt, ga je staan als de rechterschouder voor is (het been gaat dan naar achter).
Dus van het tellen van links- rechts - links - rechts ga je dan staan als je " rechts" telt.
links-zitten
rechts - staan
links-zitten
rechts-staan Rijd je linksom, dan is het natuurlijk net andersom.
Ik hoop, dat je het zo snapt?
Heel veel succes :) PS als je dit eenmaal kent, (duurt even hoor) kan je ipv links-rechts " sta-zit" zeggen tegen jezelf.
Als je dan een figuur moet doorzitten, kan je dat "sta zit sta zit" in je hoofd houden. Moet je weer gaan lichtrijden, weet je meteen wanneer of je moet staan.
Anders weer even naar de schouders kijken. PS2: vind je misschien wel leuk: als je van hand verandert, moet je van been wisselen. Vlak voor je op de hoefslag komt, doe je dan even zit-zit en daarna weer sta-zit-sta-zit.
Leuk dat je dressuur doet! Ik heb even mijn formulier erbij gepakt die ik heb gehaald bij de F3.
het zijn 35 punten waar ze op letten (de meeste punten staan voor een figuur die je correct moet rijden), maar ik zal de belangrijkste even voor je neerzetten:

- Op het juiste been lichtrijden
- Volte mooi rond maken
- Op de letter rijden
- Houding van ruiter
- Is je paard voorwaarts?
- Afwenden of een ander figuur rijden: heeft je paard stelling? (laat het paard in de richting kijken waar je heen wil, en kijk zelf ook)
- gebroken lijn: rijd goed door tot X
- Groet je volgens de juiste manier naar de jury?
- houd je handen in de juiste houding
- verzorging ruiter en paard

Leen of koop eens het boek "leer paardrijden met plezier" van de FNRS. Hier staan de proefjes in die je moet rijden en er staat ook theorie in die je bij sommige proefjes moet kennen. (theorieexamen).

Veel succes!