Hoe pijn in milt bij het joggen vermijden?

Hey,

Het is het begin van het schooljaar, en dat wil dus zeggen dat er weer looplessen worden ingelast in Lichamelijke opvoeding, het probleem is dat wanneer ik loop ik telkens pijn krijg in m'n milt, en soms kan het echt hevig zijn.

Echt heel harde steken waardoor ik wel MOET stappen tijdens de looplessen, krijg ik altijd onder m'n voeten door de leerkracht.

Ik heb al tips gekregen van je duimen in je handpalmen te steken en dan toeknijpen, maar is volgens mij gewoon een fabel..

Looplessen zijn om 9uur, en ik eet ervoor een appel ofzo, maar ik drink niets, soms krijg ik ook steken aan de rechterzijde van mijn lichaam, maar die zijn meestal niet zo erg.

Het is gewoon lastig omdat ik voel dat m'n benen nog meer aan kunnen, dat ik nog kan verderlopen, maar het is gewoon m'n milt die ervoor zorgt dat ik moet stappen, hoe kan ik dit vermijden?

grtz

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Sport
2.5K
Ritsuka
11 jaar geleden
Waarom eet je geen ontbijt?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voel me echt rot als ik opsta, geen honger maar een appel graakt er wel in..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vaker joggen ; het is een kwestie van conditie. En NOOIT sporten op de nuchtere maag.

Antwoorden (3)

Je kan doordeweeks ook gaan hardlopen als je geen andere sport doet om conditie op te bouwen. Je kunt om half 8 ofzo best licht ontbijten en drinken, alleen niks eten vlak ervoor
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan moet je goed op je ademhaling letten..
Het is niet je milt maar je middenrif die gestrest raakt..

Je moet normaal via je middenrif ademen maar wanneer je buiten adem raak ga je via je borst ademen..
Dit geeft als gevolg dat je middenrif niet optimaal wordt gebruikt en gaat protesteren.

Jij ontbijt dus niet of nauwelijks (wat btw heel slecht is vooral met sporten) dus oorzaak is niet bij de maag. Want die zit vast aan je middenrif en vindt het ook niet prettig wanneer je middenrif op hol slaat.

Je moet dan gewoon even stoppen en goed op je ademhaling letten.. Mocht je hier constant last van hebben dan ren je te hard voor je niveau.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De ''steken'' komen niet van bovenaan mijn lichaam, maar meer ter hoogte van waar mijn maag zit, aan de rechterkant.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kortom je middenrif ;)
want je maag zit vast aan je middenrif.. De steken trekken ook altijd aan 1 kant..
De een heeft het links de ander rechts.
Bal je vuisten, en knijp je duim hard onder je andere vingers. Als je een krakje hoort, ga je wat minder last hebben. Na een tijdje krijg je dan toch buikpijn. Dan ga je buigen terwijl je loopt. Duw je borst ietsje naar je knieën. Niet te ver, anders kun je onfatsoenlijk lopen. Maar je gaat zien dat de pijn verminderd. Verspilt het veel energie? Loop dan in een stappose. Laat je voeten lang op de grond rusten, maar blijf wel rennen. Veel succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar waarom zou je trucjes gaan verzinnen als je lichaam aan geeft dat iets niet goed is..
Let juist op je ademhaling ipv trucjes verzinnen.. Luister naar je lichaam!..
Dat is met rennen echt belangrijk.