Weet iemand een goede opbouw voor de coopertest?

Hallo,

ik ben van plan om de coopertest op mijn stage af te nemen. Ik wil de leerlingen voorbereiden op de coopertest door er van te voren naar toe te werken. Ik ben vandaag begonnen met 2 minuten looppas en 1 minuut rust (dit 6 minuten totaal in looppas). Is hier een bepaald trainingsschema voor? Zo ja, dan ben ik hier erg benieuwd naar. Het gaat om 1e en 2e klassers voortgezet onderwijs.

Gr

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Sport
1.6K

Antwoorden (2)

Ik spreek uit ervaring dat ik altijd een gigantische hekel had aan de coopertest. Je bouwt het inderdaad op in fasen. Je begint dus met de 2-1 minuut, dan 3-1, dan 4-2 enz.

Om het een beetje af te wisselen deden wij ook conditiespelletjes zodat het minder opviel dat je met de coopertest bezig was. Zo gingen we bijvoorbeeld voetballen, touwtje springen,... in ieder geval een sport waarbij dat je de hele tijd springt/rent. (dus geen badminton o.i.d.)

Door de conditie op deze manier aan te pakken wordt het dus ook leuker voor de kinderen. Verder kun je ook een parcour met de fiets doen. De helft heeft een fiets en de helft niet. Een leerling werkt samen met een fiets en een loper en wisselen elkaar steeds af. Dit doe je als je in de fase bent dat ze al minimum 5 minuten hardlopen zonder een interval.

veel succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is misschien geen perfect antwoord, maar er is een schema dat je in 20 weken een half uur achter elkaar hard laat lopen, misschien is dit dus iets: http://www.statina.nl/upload/Image/TR%20-%20Opbouwschema.pdf