Waar dient de driemeterlijn voor met volleybal ?

ik ken iemand die op volleybal zit en ik ging een keer kijken, toen zag ik die lijn en later zei iemand dat dat de driemeterlijn is, maar waar dient het voor

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Sport
10.7K

Het beste antwoord

Als je achterspeler bent (de drie mensen die achterin staan) mag je niet binnen deze 3 meterlijn opspringen en een bal slaan. De drie voorspelers (aan het net) mogen dat wel.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dankje

Andere antwoorden (1)

Voor aardig wat dingen:

Een achterspeler mag een bal die zich op het moment van de aanraking boven de bovenste netrand bevindt niet overspelen (d.i. aanvallen); als hij hierbij afzet achter de driemeterlijn=aanvalslijn mag hij de bal vrij aanvallen, dat wil zeggen dat de plaats van de bal t.o.v. de netrand onbelangrijk is (hij mag daarbij wel voor de aanvalslijn landen).
De libero slaat nooit op en is altijd achterspeler. Hij mag nooit deelnemen aan een blokkerende actie. Op een bovenhandse pass van de libero, die zich op het moment van de pass binnen de aanvalszone bevindt (d.i. op of voor de driemeterlijn) mag alleen aangevallen worden wanneer op het moment van de aanval de bal zich niet volledig boven de bovenste netrand bevindt; als deze bovenhandse pass vanachter de driemeterlijn wordt gegeven mag er vrij aangevallen worden.

Tevens kan de spelverdeler de set-up geven aan een van de achterspelers, deze kunnen een zogenaamde "driemeteraanval" uitvoeren. Dit houdt in dat ze net als de voorspelers alle ballen mogen slaan zolang de afzet van de sprong maar achter de driemeterlijn gebeurt; de speler mag na het slaan van de bal wel voor de driemeterlijn landen. Binnen deze driemeterlijn mogen de achterspelers de bal alleen over het net spelen, als zij hem onder de netrand raken

Met een voet over de middellijn staan. Bij een aanval mag de middenlijn niet volledig overschreden worden; bij een aanval van een achterspeler boven de netrand niet de driemeterlijn betreden worden; bij een service mag door de serveerder niet de achterlijn of (de verlengden van) de zijlijnen betreden worden; de overige spelers moeten op dat moment met beide voeten volledig binnen het speelveld staan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Volleybal ?