En wie zegt dat dat niet zo is?

Meerkampen zijn series onderling samenhangende onderdelen van de atletiek, die in een vastgestelde volgorde binnen een bepaald tijdbestek moeten worden afgewerkt.

Nu is mijn vraag:
Heb je het over de tienkamp?
Heb je het over de zevenkamp?
Dus heb je het over mannen of vrouwen?
Heb je het over de Olympische Spelen?

Er bestaan nog enkele gestandaardiseerde eendaagse meerkampen. Tegelijk met het vaststellen van de onderdelen van de tienkamp is in 1914 een vijfkamp ontworpen.
Heb je het daar over?

Okee, misschien heb je het over de twintig- of veertienkamp, georganiseerd door de
International Association for Ultra Multievents.

Mannen, wereldkampioenschappen dubbele decathlon:
Tweede dag: loop 10000 meter.
http://www.icosathlon.com/

Kortom:
"Waarom" is alleen te beantwoorden door de international athletiekbond.
Een meerkamp athletiek moet binnen twee dagen. Misschien duurt een 5km of 10 km. loop wel te lang.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
corzijlstra
11 jaar geleden
Misschien weet iemand de beweegredenen van die bond. En die bond zal toch nagaan wat er leeft in de atletiekwereld? Stel, als die bond voor zal stellen om de 5000 meter toe te voegen aan de tienkamp, zal er waarschijnlijk verzet tegen komen. Hoe zal dat verzet worden beargumenteerd?
De meerkamp staat bekend als een ''snel'' en variatie rijk onderdeel binnen de Atletiek.

In feite heeft het 2 redenen dat deze afstanden niet gelopen worden.
De 1e is dat het voor de kijker niet interessant is om naar een 10.000 meter te kijken met mensen die niet tot de absolute wereldtop behoren; De afrikanen, zoals ethiopiërs e.d. lopen een 10.000 meter vele malen sneller dan de gemiddelde meerkamper.

Een andere reden is dat de meerkamp gewoon veel energie eist door de variatie in onderdelen. Zowel sprong, hardloop, etc.. onderdelen behoren tot de meerkamp.
Als er een 10.000 meter in zou zitten kost het simpelweg teveel energie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
corzijlstra
11 jaar geleden
Volgens mij moeten meerkampers ook een lange afstand als 5000 meter kunnen lopen. Ze moeten toch van alle atletiekmarkten thuis zijn?
corzijlstra
11 jaar geleden
Jamaicanen, zoals Usain Bolt, lopen een 100 meter toch ook aanzienlijk sneller dan de gemiddelde meerkamper?
Alle atletiekonderdelen kosten toch veel energie? Alleen de energie op een lange afstand wordt verdeeld over een langere tijd. Bij een lange afstand is de loopsnelheid veel lager dan bij een korte afstand.