Wat zijn de eisen voor een solo parachute sprong?

Zonder begeleider dus. Hoe vaak moet je dan al mét gesprongen hebben? En zijn er meer eisen die ze stellen?

11 jaar geleden
in: Sport
9.4K

Het beste antwoord

Als je zelf wilt leren parachutespringen dan kun je voor de opleiding kiezen. Je krijgt bij zowel AFF als bij Static-line een grondgedeelte en een springgedeelte. Eerst begin je met de grondopleiding. Hierin leer je hoe een parachute in elkaar zit en hoe je deze moet bedienen. Ook leer je wat je moet doen als hij niet (goed) open gaat en hoe je met een parachute moet landen. Na elke sprong wordt er geëvalueerd.

AFF
Tijdens de opleiding AFF (Accelerated Free Fall) maak je de eerste sprongen samen met instructeurs. Je allereerste sprong is dus direct al een vrije val van 4 km hoogte. In eerste instantie gaan er twee instructeurs mee om te wennen aan de vrije val. Tijdens de sprongen krijg je opdrachten die je van te voren al besproken hebt mee. Deze moet je uitvoeren zodat de instructeur kan zien of je de opdrachten goed doet en hij kan je eventueel gelijk corrigeren als dat nodig is. De opleiding bestaat uit 7 levels. Ieder level is een niveau waaraan voldaan moet worden voordat je verder kan naar het volgende level. Vanaf level 4 gaat er nog maar één instructeur mee. Level 7 is de ‘examensprong’, hierin moet je laten zien dat je veilig kan parachutespringen en dat je basiscontrole over je lichaam hebt.

Na het behalen van de 7 AFF levels, krijg je je AFF brevet en kun je doorgaan voor je A-brevet. Je springt dan zonder instructeur maar er gaat wel een cameraman mee om te kunnen zien of je je opdrachten goed uitvoert.