is lange afstanden rennen slecht voor kinderen?

ik loop nu ongeveer 9,5 kilometer per dag hard en ik ben 16, een van mijn trainers zei dat veel hardlopen op jonge leeftijd slecht voor je kan zijn, is dat waar? en zo ja, waar ligt ongeveer het limiet van wat goed voor je is per dag? (ookal is dat natuurlijk een beetje afhankelijk van snelheid)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Sport
2.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wat verstaat u onder lang?
Ritsuka
11 jaar geleden
Elke dag zoveel?

Antwoorden (3)

Ik weet niet precies wat het beste voor je is, dat zal ook verschillen. Echter is het waar dat groeit tot je achttiende en dan groeit ook echt alles. Dus ook je spieren groeiend door tot rond je achttiende jaar. Als je dan veel sport (hardloop, fitness, maakt niet uit) dan zorg je ervoor dat ze overbelast kunnen worden en dat belemmert dus de groei van de spieren. Zo groeien ze minder. Iemand op een sportschool is altijd in zijn leven klein gebleven, omdat hij van een jonge leeftijd al aan intensieve fitness deed.

Echter denk ik dat je je daar niet bang voor hoeft te maken. Zolang je je spieren ook rust gunt en tijd geeft, dan is het goed. Je moet dan ook wel heel veel hardlopen, maar ik denk dat je je niet heel erg zorgen hoeft te maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jij denkt wel veel he??? Heb je ook bronnen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een ervaren leraar op een sportschool met een collega die het zelf heeft meegemaakt. :)
Ik heb me een beetje zitten inlezen en voor 16/17 jarigen is de langste afstand normaal 3 km. Belgische kinderen van 15 mogen niet starten op een 5 km loop.

In de bron staat een jongen van 15 die de 5 km liep en daar zijn de mensen onderaan die link niet blij mee.

Ik persoonlijk zou mijn kind dat niet laten doen tenzij ik zeker weet dat hij een hele goede trainer had en dat er ook door een fysiotherapeut gekeken wordt of dit goed gaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een belangrijke tip is om te luisteren naar je eigenlijk lichaam. Als je blessuren hebt moet je dus rusten en niet gewoon als een gek doorgaan. Nu je bent 16, Het zou wat anders zijn als je 8 jaar was als je begrijpt wat ik bedoel.
Ze zeggen ook dat zoveel sport slecht is voor de groei?
Wel mijn broertje is belgisch kampioen lopen geweest en trainde ook erg veel dat me ouders ongerust werden. Wel dat kind is nu ook 16 en is 1.90m groot... Ook heb ik op internet gelezen dat dat stoppen van de groei een mythe is. mijn broer is het bewijs...
En ach weetje die lopers van de olympische spelers die lopen ook dag in dag uit en die zijn toch ook gezond. Weet gewoon wat je aankan en laat je om het jaar eens bij zon sportdokter testen. Je hart enz... dan weet je meteen dat in orden bent.