Hoelang duurt het inrijden van een paard en vanaf welke leeftijd mag je hem laten inrijden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Sport
6.4K

Het beste antwoord

Het 'mag' vanaf 3 jaar. Maar beter is om te wachten tot 4 jaar, omdat je paard dan beter doorgegroeid is dan op driejarige leeftijd. Voor sommige rassen geld dat nog extra, maar eigenlijk is het voor elk paard beter om tot 4 te wachten.

Hoe lang het duurt valt niks over te zeggen. Ten eerste niet omdat het ene paard het ander niet is. De 1 laat een paar dagen na het kennismaken met het zadel al iemand op zijn rug zitten, de ander heeft weken nodig voor hij ook maar het zadel op de rug durft en toestaat dat je gaat 'hangen' (kennis laten maken met gewicht). Ten tweede is het maar net wat je onder inrijden verstaat. Wanneer is een paard ingereden? Als hij de 3 basisgangen kent en stuurbaar is? Als hij zijn evenwicht goed kan verdelen? Als hij je er niet meer afgooit op het moment dat het moeilijk wordt? Net zoals dat toen jij leerde rekenen en je niet van de één op de andere dag kon rekenen, maar eerst een paar cijfers leerde, toen het systeem in cijfers leerde kennen, simpele sommen onder de tien kon en toen steeds moeilijkere sommen kon gaan maken, zo leert het paard eerst wat een zadel en een ruiter op je rug is, daarna basisaanwijzingen leert begrijpen en dan steeds een beetje moeilijkere dingen leert.

Meestal kent een paard drie maanden na de eerste keer een ruiter op de rug te hebben gehad wel de basis als stap, draf, galop, links- en rechtsaf en vooral waar de rem zit ;-) Maar zelf heb ik een paard waarbij het beleren (met tussenpozen) bijna drie jaar heeft geduurd. Steeds als het goed leek te gaan, begon hij weer te flippen en raakte helemaal in paniek. Nu is hij heel braaf onder het zadel en vind het leuk. Maar dit soort paarden kosten nu eenmaal tijd, en die verdienen ze!

Belangrijk is dat je onthoud dat het paard er klaar voor moet zijn. Een paard dat er niet aan toe is mag je er niet toe dwingen. Wíj zijn degene die ze in gevangenschap houden en ze dwingen ons op hun rug plaats te laten nemen. Hoeveel prooidieren ken jij die roofdieren dat ooit zouden doen? Het zijn dieren, levende wezens. En net als dat het bij een jong kind zinloos en slecht voor de ontwikkeling is hem dingen te leren waar hij nog niet aan toe is, is dat bij een paard ook.

Wacht dus het liefst tot 4 jaar. Dan is het paard beter gegroeid en dus sterker in rug en benen. Ook zijn ze er dan mentaal vaak beter aan toe. Jong ingereden paarden (met 3 dus) krijgen later heel vaak doorgezakte rug. Handel altijd vanuit het beste voor je paard! Ook als dat veel tijd kost...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mee eens :)

Andere antwoorden (1)

Bij de meeste paarden vanaf 3 jaar en bij Friese paarden vanaf 4 jaar.