Waarom zijn er geen aparte sporten voor blanke renners? Of kleine basketballers?

Zoals je bijvoorbeeld aparte disciplines hebt voor vrouwen, omdat het anders niet eerlijk is om ze tegen mannen te laten sporten, of zoals je boksers, judo-ers, gewichtheffers etc. in aparte gewichtsklassen verdeel omdat het anders niet eerlijk is, zo vind ik het bijvoorbeeld niet eerlijk dat iemand van 1,60 geen eerlijke kans heeft bij basketballers, en vind ik het niet eerlijk dat blanke hardlopers tegen zwarte hardlopers moet.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Sport

Antwoorden (1)

Eigenlijk geef je voor een deel al zelf het antwoord:

Het gewicht en de bouw van een persoon is bepalend voor de prestaties op sportgebied.
Daarom zijn er de gewichtsklassen.
Daarom zijn er de verschillen tussen mannen en vrouwen.

Iemand van 1.60 mtr. is niet zo geschikt voor basketballen.
Een wielrenner met sterke zware spieren zal minder makkelijk een berg op fietsen.
Iemand met een tengere bouw en lange ledematen zal beter kunnen hardlopen.

Het is dus niet de KLEUR van de huid, die bepaalt of iemand goed is in een sport.
Er zijn genoeg dikkere, stevigere, zware donkere mensen die niet kunnen hardlopen.

Vraag:
Hoe kan het dan dat zwarte Amerikaanse atleten wel 200 keer de 100 m. hebben gelopen onder de 10 sec., maar dat dit een witte atleet bijna nog nooit is gelukt?

Antwoord:
Mensen van West-Afrikaanse afkomst, dus ook zwarte Amerikanen, hebben gemiddeld meer snelle spiervezels (die zich bijzonder goed lenen voor de sprintnummers) dan witte atleten. En verder hebben ze een gunstiger bouw van het enkelgewricht (groter hielbeen).

Deze aspecten spelen o.a. een rol waarom zwarte Amerikanen géén afstandlopers (marathon)
en Oost-Afrikanen géén sprinters voortbrengen.
Hoe zwart ze beiden ook zijn!

Toegevoegd na 3 minuten:
Of denk jij dat Quintis Ristie wel een kans maakt als hardloper?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet echt een antwoord op zijn vraag. Ben dan nu ook welgebouwd waarom er bij judo met gewichtsklasse wordt gewerkt. Dat zou je dan ook af moeten schaffen. Dan heb je, volgens jouw woorden, gewoon pech als je niet zoveel weegt?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gebouwd= benieuwd
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies, ik vind dan ook dat die gewichtsklassen weg moeten net zoals de man/vrouw klassen. Dat vrouwen minder goed scoren met bepaalde sporten is net zo uit te leggen als met blanke en zwarte renners. Aparte klassen voor mannen en vrouwen is gewoon discriminatie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij o.a. judo zijn er gewichtsklassen, omdat daar het gewicht heel veel gewicht in de schaal legt. [!]
Het gewicht en de bouw van een persoon is heel bepalend voor de prestaties op sportgebied.
Iemand van 50 kg. kan nog zo behendig zijn, die zal het altijd verliezen tegen iemand van 100 kg. Als je heel tenger bent judo je in de -48 kg klasse. Dat is geen pech dus. Dat is een andere categorie.
Er wordt altijd gezocht naar een goede en ideale combinatie tussen spieren (bouw) en het bijbehorend gewicht.
Als je veel aankomt door spieren te kweken, kun je naar een hogere gewichtsklasse.
Veel aankomen door veel vet, zal niet veel uithalen, daar wordt je niet sterker van. Nee Tomaatje, de bouw van vrouwen is anders dan van mannen.
Zwart of blank (de huidskleur) heeft daar niets mee te maken. Niet alle donkere mensen hebben dezelfde spiervezels, net zo min als alle lichtgekleurde mensen.
O.a. hier is daar meer over te lezen: http://sport.infonu.nl/diversen/37220-verschil-tussen-sportlichaam-van-vrouw-en-man.html